خبرگزاری اصفهان 15 ۷۰ درصد مصوبات شورای فرهنگ عمومی رها یا به تشکیل کارگروه ختم شده است - اصفهان 15

به گزارش خبرنگار اصفهان ۱۵، مصطفی نباتی‌نژاد در نشست تخصصی بررسی تجربه رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان اصفهان اظهار کرد: هر فردی در هر نقش و مسئولیتی باید نسخه اعتماد ساز مسئولیت خود را پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر ادبیات رصدخانه فراگیر و داده‌ها تجمیع شود، تصمیم‌گیری‌ها دیگر شهودی نیست که بابت آن هزینه بدهیم، گفت: این تجمیع داده‌ها می‌تواند برای جامعه فرصت کسب و کار ایجاد کند و پژوهشگران و استارتاپ‌ها از آن بهره‌مند شوند.

نباتی‌نژاد پیشنهاد داد: معاونان برنامه‌ریزی و فرهنگی شهرداری‌ها با هم به اجلاس و شورای رصد فرهنگی کشور دعوت شوند.

وی ادامه داد: در شورای فرهنگ عمومی استان‌ها نیز اولویت‌بندی در دستور جلسه‌ها لحاظ و به گزارش‌های رصدخانه در این شورا توجه شود.

وی با اشاره به طرح مطالعاتی انجام شده بر مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان در ۲۴ سال گذشته تصریح کرد: ۷۰ درصد مصوبات سال‌ها رها شده است یا موضوعات به صورت چرخشی هر چند سال یک بار در شورا مطرح می‌شده است که خروجی آن فقط تشکیل کارگروه بوده است.

جایگاه رصدخانه در شورای فرهنگ عمومی باید مشخص شود

مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: اگر با پیمایش و رصد دقیق، کار علمی خوب انجام دهیم می‌توانیم بگوییم در حوزه فرهنگی اجتماعی گامی رو به جلو برداشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری اصفهان داوطلبانه زیرساخت‌هایی را فراهم کرده است که جزو سرفصل جدی و ماموریت‌هایش نیست، گفت: با این حال شهرداری اصفهان انگیزه انجام این کارها را دارد و شهرداری کنشگر اصلی در حوزه فرهنگی اجتماعی در شهر است و بر اساس اطلاعات که به دست می‌آورد، اقدام می‌کند.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه نیاز به کمک مالی، لجستیکی و ارائه اطلاعات داریم، افزود: جایگاه رصدخانه در شورای فرهنگ عمومی باید مشخص شود، بر این اساس هر دستور کاری که به شورا می‌آید باید ذیل خود یک طرح پژوهشی داشته باشد.

شاهمرادی با بیان اینکه بر اساس پیمایش‌ها و بر مبنای آن باید تصمیم گرفت و کار را پیش برد افزود: روندهای جهانی بسیار اهمیت دارد اما ما از آن غافل هستیم، ما پیمایش‌هایی را رقم می‌زنیم که ناظر به امر واقعی در کشور است و کمتر ناظر به آینده است.

وی تصریح کرد: رصدخانه می‌تواند به احصای اولویت‌ها کمک کند، زیرا باید بدانیم اولویت اول ما در حوزه فرهنگی اجتماعی چیست.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان ادامه داد: بازسازی ساختار فرهنگی کشور تکلیفی است که مقام معظم رهبری برای شورای انقلاب فرهنگی مشخص کرده‌اند، بر این اساس تغییر عادات غلط فرهنگی می‌تواند از دل رصدها بیرون آید.

شاهمرادی با تاکید بر اینکه آنچه به شدت نیاز داریم، ارائه تصویر از تحولات فرهنگی، اجتماعی است، گفت: تصمیم‌گیران باور ندارند که ذائقه مخاطب، ادبیات، زبان و نوع فهم مسئله مخاطبان با گذشته تغییر کرده است، در نهایت به راه‌حلی می‌رسیم که مخاطب جدید با آن ارتباط جدی برقرار نمی‌کند.

لزوم تبادل تجربیات در شهرداری‌ها

سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان در این نشست اظهار کرد: شهرداری‌ها این ظرفیت را دارند که بتوانند تجربیات و زیرساخت‌های خود را تبادل کنند.

وی توجه به زیرساخت و الگوی مدیریت داده را مهم دانست و گفت: اکنون تصمیم‌گیری مدیران به جای اینکه بر اساس اطلاعات و گزارش‌ها باشد، مبتنی بر تجربه و مشاهدات فردی است.

معاون شهردار اصفهان تصریح کرد: به مدیریت داده و اطلاعات به غیر از مباحث محتوایی باید به عنوان یک ابزار نگاه شود، البته در این راستا فرهنگ سازی نیز بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا پروژه‌های ثابت را تکرار می‌کنند، زیرا روند آن بسیار اهمیت دارد و فرمت این پروژه‌ها استاندارد است، شاید در لحظه ارزشمند نباشد، اما نتایج آن در بلند مدت بسیار راهگشا است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 290 views بار دسته بندی : اصفهان تاريخ : 30 دسامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.