خبرگزاری اصفهان 15 پلمب ۹۰ انبار غیرمجاز نگهداری و خرید و فروش پسماند در اصفهان - اصفهان 15

به گزارش اصفهان ۱۵، یکی از اقدامات غیرقانونی از سوی افراد سودجو ایجاد انبارها و گاراژهای غیرمجاز نگهداری و خرید و فروش پسماند و جمع‌آوری از طریق دوره‌گردی با وسایل نقلیه گوناگون و گاهی استفاده از کودکان‌کار و بی‌سرپرست در شهرها است.

جمع‌آوری پسماندهای خشک از در منازل و معابر شهری به‌صورت غیرمجاز منجر به ایجاد چرخه معیوبی در جریان بازیافت پسماند می‌شود که این موضوع تهدیدی علیه بهداشت شهروندان است، لذا در این خصوص سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان طبق وظایف قانونی خود و مطابق با قانون مدیریت پسماند موظف به شناسایی و برخورد با جرایم و تخلفات است.

اسماعیل محمودی، مسئول امور حقوقی و قراردادهای سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در این باره گفت: این سازمان بر اساس مواد هفت، ۱۶ و۲۰ قانون پسماند، مسئولیت مدیریت اجرایی تمام مراحل پسماندها در شهرها شامل جمع‌آوری، حمل‌ونقل، پردازش، خرید و فروش و دفع پسماندها (به غیر از صنعتی و ویژه) را برعهده دارد.

وی افزود: طبق قانون مدیریت پسماند مصوب سال ۱۳۸۳ و آئین‌نامه اجرایی آن، همچنین اساسنامه سازمان حفظ حقوق شهروندی، تأمین سلامت و بهداشت شهروندان از طریق نظارت و مدیریت بر پسماندها از در منازل تا محل دفن و امحا نیز برعهده این سازمان است.

مسئول امور حقوقی و قراردادهای سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به تخلفاتی که در زمینه نگهداری و خرید و فروش پسماند از سوی برخی افراد انجام می‌شود، اظهار کرد: این افراد با جمع‌آوری پسماند خشک از در منازل و انتقال آن به انبارهای غیرمجاز، به صورت زیر زمینی نسبت به خرید و فروش این ضایعات اقدام می‌کنند.

وی نتیجه چنین جریانی را بازگشت این مواد به صورت غیربهداشتی و غیراصولی به چرخه بازیافت و زندگی روزمره شهروندان دانست و تأکید کرد: سازمان مدیریت پسماند وظیفه دارد با این جریان به صورت قانونی مقابله کند.

پلمب ۶۵ انبار غیرمجاز نگهداری پسماند در سال ۱۴۰۰

محمودی گفت: بر اساس شکایات شهروندان در سامانه تلفنی ۱۳۷ و شناسایی اماکن غیرمجاز توسط نیروهای گشت، بازرسی و نظارت سازمان، تعداد ۶۵ انبار غیرمجاز نگهداری پسماند در سال ۱۴۰۰ شناسایی و پس از انجام مراحل قضائی، پلمب شد.

وی با بیان اینکه در شش ماهه نخست سال جاری ۲۵ انبار غیرمجاز شناسایی و پلمب شده است، افزود: بر همین اساس ۸۱ دستگاه ماشین‌آلات غیرمجاز جمع‌آوری پسماند خشک با دستور مقام قضائی شناسایی و متوقف شده است که ۵۰ دستگاه مربوط به سال قبل و ۳۱ دستگاه مربوط به شش ماه سال جاری است.

مسئول امور حقوقی و قراردادهای سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به روند برخورد قانونی با متخلفان جمع‌آوری پسماند، تصریح کرد: پس از دریافت شکایات مردمی و شناسایی متخلفان توسط عوامل اجرایی این سازمان، ابتدا تذکر مواد قانونی و آگاه‌سازی از قانون مدیریت پسماند از سوی سازمان برای متخلفان صادر می‌شود که در صورت توجه به اخطاریه اول و مراجعه به واحد اجرایی سازمان ظرف مدت ۴۸ ساعت از زمان صدور اخطاریه جهت رفع تخلف، با دریافت تعهدنامه کتبی از آنها مبنی بر توقف فعالیت غیرمجاز، پرونده متخلف به مراجع قضائی ارسال نمی‌شود که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۴۰ مورد پرونده در همین مرحله اول با دریافت تعهدنامه رسمی (محضری) متوقف شده است.

وی ادامه داد: اگر متخلفان با اخطار اول متنبه نشوند و همچنان به اقدام غیرقانونی خود ادامه دهند، اخطاریه دوم توسط عوامل اجرایی این سازمان برای آنها صادر می‌شود و با تهیه مستندات شامل عکس رنگی و فیلم، پرونده تشکیل و همراه با مستندات به مراجع قضائی جهت دریافت دستورات مقتضی (پلمب انبارها و گاراژهای غیرمجاز، توقیف وسایل نقلیه غیرمجاز) ارسال می‌شود تا پس از انجام تحقیقات لازم با هماهنگی عوامل انتظامی و اداره نظارت بر اماکن عمومی نسبت به تعطیلی (پلمب) این گونه مراکز اقدام می‌شود.

محمودی با تاکید بر نقش مهم شهروندان در جلوگیری از ایجاد این جریان غیرقانونی، گفت: همکاری و مساعدت شهروندان با سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، تحویل پسماند خشک به ایستگاه‌های بازیافت سطح شهر و خودروهای مجاز جمع‌آوری پسماند خشک، همچنین تحویل ندادن پسماند خشک به عوامل غیرمجاز می‌تواند به کاهش جرایم و تخلفات در حوزه مدیریت پسماند و جلوگیری از بازگشت غیراصولی و غیربهداشتی پسماند به چرخه محیط زیست و زندگی شهروندان کمک کند که این موضوع از نظر فرهنگی بسیار مؤثرتر از اقدامات قانونی و قضائی علیه متخلفان خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 301 views بار دسته بندی : اصفهان تاريخ : 14 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها