خبرگزاری اصفهان 15 همسویی برنامه‌های شهرداری با برداشت شهروندان از شهر زندگی - اصفهان 15

به گزارش خبرنگار اصفهان ۱۵، در این دوره از مدیریت شهری فرهنگ رکن اساسی حرکت شهرداری است و قرار است رویکرد این سازمان فرهنگی و فرهنگ معنای مستتر در تمام اقدامات و تمام سطوح این سازمان باشد. به همین دلیل «میز فرهنگ» از همان ابتدای کار در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفت تا در آینده نه چندان دور در حوزه سخت‌افزاری و نرم افزاری اتفاقات فرهنگی و تحولی در شهر رقم بخورد.

بر اساس آخرین مصوبات میز فرهنگ مهمترین پروژه‌های تعریف شده در این میز عبارتند از: موزه بزرگ شهر اصفهان در کنار موزه‌های موضوعی مثل موزه تاریخ شهرداری اصفهان ساخت پردیس خانواده محور منطقه ۱۲ و پردیس فرهنگ منطقه ۵ استفاده از مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به عنوان یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های برگزاری رخدادهای فرهنگی در کشور، بازآفرینی ارگ جهان نما، نیایش‌گاه معراج شهدا، ساخت اپلیکیشن اصفهان من، احداث تئاتر شهر چهارباغ و گلستان انبیا و اولیا است.

رسالت میز فرهنگ، تصمیم‌گیری و هماهنگ‌سازی در حوزه مسائل کلان و پیچیده فرهنگی در راستای وظایف شهرداری اصفهان است. میز فرهنگ قرار است همه دستگاه‌ها را با یکدیگر هم‌آوا و سیاست‌های مشخصی را در این باره اتخاذ کند؛ البته میز فرهنگ قرار نیست وارد حوزه اجرا شود، بلکه به هماهنگی و سیاست‌گذاری موضوع‌هایی که وابسته به مقوله فرهنگ هستند، می‌پردازد.

شهردار، مشاور فرهنگی شهردار، معاون فرهنگی، مدیر کل ارتباطات، سایر افراد حقوقی مانند شورای معاونان (اقتضایی) و افراد حقیقی (اقتضایی) اعضای میز فرهنگ را تشکیل داده‌اند و بررسی و اولویت‌بندی مسائل و پروژه‌های شاخص فرهنگی و تصمیم‌سازی آن با محوریت دبیرخانه میز فرهنگ و اتاق فکر و استفاده از ظرفیت‌های داخلی و خارجی شهرداری اصفهان انجام می‌گیرد. لذا می‌توان گفت دستاورد شاخص میز فرهنگ تعریف «ابر پروژه‌های فرهنگی» و «برنامه‌ریزی برای طرح‌های کلان فرهنگی» در شهر اصفهان است، به گونه‌ای که برای آیندگان به یادگار بماند و هر سال قرار است یکی از این طرح‌های کلان فرهنگی اجرایی شود.

در راستای تحقق شعار «اصفهان من شهر زندگی» از ابتدای حضور شهردار موضوع «شهر همگرا» مطرح و همگرایی در ابعاد مختلف تبیین و پیگیری شده است. همگرایی در دو بخش در این رابطه همگرایی درون سازمانی و همگرایی با سایر سازمان‌ها و نهادها مدنظر است و این موضوع مبنای تعاملات درون و میان سازمانی خواهد بود. به طور کلی موضوعات بنیادین مهمی مانند اینکه تعریف ما از شهر چیست و یا اینکه چه ایده‌آلی را می‌توانیم برای شهر ترسیم کنیم وجود دارد.

این سوالات در چارچوب مدل‌های مختلف مثل رقابت‌پذیری، زیست‌پذیری و یا سایر پارادایم‌های فکری پاسخ داده می‌شود. در حال حاضر مدیریت شهری اصفهان، الگوی «اصفهان من شهر زندگی» را انتخاب نموده است. در این خصوص پروژه‌ای مطالعاتی در حال اجراست که با روش تحلیل لایه لایه علت‌ها به تبیین کلان مدل می‌پردازد.

به عبارت دیگر شهر زندگی از لایه‌های ظاهری تا لایه‌های عمیق و مفاهیم بنیادی مدل سازی می‌گردد. همسویی برنامه‌ها با برداشت شهروندان از شهر زندگی در تکمیل فرایندهای برنامه‌ریزی موضوع مهم دیگر ارتباط برنامه و بودجه است. اینکه هدف‌گذاری‌هایی در قالب برنامه انجام شود. در این خصوص بازتعریف ارتباط نظام یافته بین برنامه و بودجه اجرا خواهد شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 265 views بار دسته بندی : اصفهان تاريخ : 23 دسامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.