خبرگزاری اصفهان 15 میزان آب شرب تخصیص یافته به اصفهان کاهش یافت - اصفهان 15

هاشم امینی در گفت‌وگو با خبرنگار اصفهان ۱۵ با بیان اینکه موضوع آب در زندگی جوامع بشری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: شعار امسال روز جهانی آب ارزش آب است که از جنبه‌های مختلف می‌توان به آن پرداخت.

وی با بیان اینکه به ارزش اقتصادی آب و به ویژه آب شرب در کشور کمتر توجه شده است، افزود: قیمت تمام شده آب و آنچه که به دست مصرف کننده می‌رسد بسیار متفاوت است و این امر سبب شده که به ارزش ذاتی آب در حوزه شرب توجه لازم را نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: آب به لحاظ حیاتی، بهداشتی، زیست محیطی، امنیت غذایی و کشاورزی و امنیت ملی بسیار اهمیت دارد و نبود توجه به ارزش ذاتی آن سبب مصرف بی رویه از آب شده است که چالش‌ها و مشکلاتی را نیز ایجاد می‌کند.

نبود مدیریت مصرف آب منجر به مشکلات سیاسی و اجتماعی شد

امینی خاطرنشان کرد: استان اصفهان دارای اقلیم خشک و نیمه خشک بوده و در سال‌های گذشته گرفتار کم بارشی، افت سطح آب‌های زیر زمینی، خشک شدن قنوات و چاه‌ها و در نهایت فرونشست زمین شده است، نبود توجه به مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و شرب در استان ما مشکلاتی ایجاد کرده که بخشی نیز سیاسی و اجتماعی است و نمی‌توان چشم پوشی کرد.

وی با بیان اینکه به لحاظ زیست محیطی و از منظر مدیریت شهری نبود جریان آب در زاینده رود و گردشگری آسیب جدی است، تصریح کرد: در حوزه زیست محیطی از بالادست رودخانه تا پایین دست که تالاب گاوخونی است در برخی مقاطع سال آب نداریم و این سبب تغییر اکوسیستم و ایجاد مشکلاتی در گاوخونی می‌شود، از سوی دیگر کمبود آب در حوزه کشاورزی نیز سبب شده کشاورزان نتوانند مانند گذشته کشت و کار کنند که بر معیشت آنها و میزان تولید مواد غذایی تأثیرگذار است.

امینی با اشاره به تأثیر مشکل کمبود آب بر تولید محصولات صنعتی افزود: برخی مقاطع سال در حوزه شرب نیز افت فشار و قطع آبی را داریم که سبب اذیت مردم می‌شد با وجود این در ۱۰ سال گذشته مجموعه آب و فاضلاب استان و مردم اصفهان در حوزه شرب خوب عمل کردند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اظهار داشت: میزان آبی که از زاینده رود برای شرب از ۱۰ سال پیش تاکنون تخصیص یافته است با وجود اضافه شدن نزدیک به یک میلیون واحد به میزان مشترکین (یک میلیون انشعاب) حدود ۱۰ میلیون مترمکعب کاهش مصرف داشته است.

وی ادامه داد: سرانه مصرف آب شرب در سال ۱۳۸۹، ۱۸۶ لیتر بر ثانیه برای هر نفر در شبانه روز بوده است که تا سال ۱۳۹۹ به ۱۵۰ لیتر بر ثانیه برای هر نفر کاهش یافت.

اصفهان کمترین هدررفت آب شبکه را دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به کاهش درصد آب بدون درآمد در این استان، گفت: با توجه به اهمیتی که آب شرب و بهداشت مردم دارد، مدیریت سازمانی آب و فاضلاب استان به گونه‌ای عمل کرد که امروز میزان پرت شبکه‌های اصفهان کمترین پرت آب “هدر رفت” را در کشور دارد و از ۳۴ درصد به ۱۶ درصد در سال ۹۹ رسیده است که به دلیل اصلاح شبکه‌ها، نشت گیری و همکاری خوب مردم اصفهان بوده است.

امینی تاکید کرد: با توجه به اینکه امسال بارش‌های قابل توجهی رخ نداد، مخزن سد زاینده‌رود ذخیره مناسبی ندارد و بدون شک مردم در مصرف آب باید دقت لازم را داشته باشند و تابستان پیش رو را باید با دقت بیشتری سپری کنیم.

بهره‌برداری از بخشی از سامانه دوم آبرسانی برای تابستان امسال ضروری است

وی با بیان اینکه مردم اصفهان به شعار روز جهانی آب «ارزش آب» به معنی واقعی عمل کرده و آن را به شعور تبدیل کردند، گفت: رسانه‌های نوشتاری و صدا و سیما نیز در حوزه مدیریت مصرف آب و فرهنگ‌سازی مصرف شرب بسیار خوب همکاری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان درباره سامانه دوم آبرسانی به اصفهان نیز، ابراز داشت: مجری این پروژه شرکت آب منطقه‌ای استان است و همکاران ما در این شرکت به شدت تلاش می‌کنند تا برای تعدیل فضای تابستان بخشی از سامانه دوم وارد مدار شود.

امینی اضافه کرد: سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ تاکنون بارندگی چندانی رخ نداده است و این امر در حوزه شرب کمی شرایط را دشوار می‌سازد از این رو ضرورتاً این سامانه باید وارد مدار شود که با وجود شرایط کرونا که بخشی از مصرف آب نیز متأثر از آن و مازاد بر پیک گرما در تابستان است، مشکلات کمتری را شاهد باشیم.

کد خبر ۵۱۷۴۰۶۰

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 541 views بار دسته بندی : اصفهان تاريخ : 13 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها