خبرگزاری اصفهان 15 شهر اسلامی باید مزین به شاخص زیبایی باشد - اصفهان 15

به گزارش خبرنگار اصفهان ۱۵، حسین مطیعی صبح امروز _چهارشنبه ششم اردیبهشت‌ماه_ در نخستین نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرهای مراکز استان کشور و چهارمین اجلاس شهرهای حماسه‌ساز انقلاب اسلامی در باب چگونگی تجلی اسماءالحسنی الهی در شهر اظهار کرد: نخستین مکانی که صفات الهی بروز پیدا کرده طبیعت است، «طبیعت» مخلوق خداوند بوده و پروردگار قدرت خود را در طبیعت نمایانگر کرده است.

وی افزود: از دیگر عرصه‌های تجلی صفات الهی، کتاب آسمانی است، همچنین شخصیت انسان کامل همچون حضرت رسول (ص) و امیرالمومنین (ع) محل بروز اسماء و صفات الهی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: این سوال نیز مطرح است که آیا شهر می‌تواند محل بروز اسماء و صفات الهی باشد؟ شهر را معماران می‌سازند، به این نحو که یک بعد آن در ذهن معمار، نمود پیدا می‌کند و پس از آن، در بیرون جلوه می‌کند که با نام شهر از آن یاد می‌کنیم.

وی ادامه داد: شهر باید تجلی اسماء و صفات الهی باشد، اما اگر نیست، چون عنصری به نام معمار در این بین ظهور کرده، نمودهای ذهنی معمار نیز مبتنی بر عوامل مختلف است. اگر شخصی می‌خواهد شهر مبتنی بر صفات الهی باشد، باید متوجه باشد تنها وحی می‌تواند فاصله بین معمار و بازنمودها را پر کند؛ بنابراین باید ابتدا اسم و صفت الهی را انتخاب کنیم، سپس ویژگی‌های آن را دریابیم و پس از آن ویژگی استنباطی صفات را ترسیم و توسط معمار در شهر ایجاد کنیم.

مطیعی خاطرنشان کرد: شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر «خلیفه الله» هستند که مسئولیت ساختن شهر در دستان آنها قرار گرفته است، ویژگی خلیفه اللهی نیز امانتداری بوده، لذا نهایت توان و تلاش برای تجلی صفات الهی باید محقق شود. نخستین صفت از اسماً الهی در ساخت شهر عدالت خداوند است، برقراری عدالت با تقارن، توازن، هماهنگی و یکپارچگی در شهر نمود پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر در شهر بالا و پایین، شمال و جنوب وجود دارد یعنی عدل در شهر نیست، گفت: صفت دوم خداوند مؤمن است، خداوند ایمنی می‌بخشد؛ بنابراین برقراری ایمنی و امنیت در شهر نمود صفات مؤمنی خداوند است. امنیت ابعاد مختلفی چون امنیت فکری، اجتماعی، روانی، امنیت برای تردد عابران و… را در برمی‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه نور صفت دیگر خداوند است، افزود: پیشینیان از هنر و نور در ساخت شهر و سازه‌های خود استفاده می‌کردند چراکه نور جایگاهی بالا در آرامش و زیبایی شهر دارد. چهارمین صفت خداوند، نیز زیبایی است. «الله جمیل و یحب الجمال» زیبایی عنصر بسیار مهم در شهر اسلامی است، شهر اسلامی باید مزین به شاخص زیبایی باشد.

وی با بیان اینکه خلاقیت و ابتکار صفت دیگر از اسماً الهی است پس باید در شهر تصویر سازی درست و خلاقیت‌های صحیح انجام گیرد، تصریح کرد: پاکی نیز از دیگر صفت‌های خداوند و اسماً الهی بوده است، در این راستا شهر باید از آلودگی صوتی و هوایی پاک و مزین به پاکی بصری باشد.

مطیعی با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی شهرداری باید مبتنی بر خانواده باشد، خاطرنشان کرد: خانواده در اسلام محور بوده، چون خانواده کلیدواژه مهم دین اسلام است، بلایی که غرب بر سر خود آورده، متلاشی کردن خانواده و تبدیل آن به تک‌تک افراد است.

وی با بیان اینکه اگر صفات الهی در شهر بروز و ظهور کرد، حس‌های متعددی به ساکنان شهر منتقل می‌کند، اظهار کرد: حس امید، حضور، ایمان، حس زمان، مکان، رشد، وحدت، آگاهی، عدالت و تعلق خاطر از جمله حس‌هایی است که به شهروندان منتقل می‌کند و ماحصل آن بالندگی و رشد می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: ظرافت در کارها، معنادهیِ نمادها، نوآوری در طراحی، تمرکز در وحدت، خودکفایی در انجام وظیفه، پاسخگویی به نیاز شهری، تعادل و رعایت اصول هستی بخش از دیگر ویژگی‌ها و اسماً الهی است که می‌تواند در شهر ظهور پیدا کند.

وی با بیان اینکه تلفیق موضوعات مباحث دینی و اسلامی و فرهنگ و تجلی اسماً الهی در سازه‌ها و ساختمان‌ها رویه و رفتار پیشینیان ما بوده است، گفت: چهارباغ در ۴۰۰ سال گذشته مبتنی بر مطلب عرفانی در قرآن کریم یعنی چهار جنت در آخرت ایجاد شده که از نمونه‌های بروز صفات الهی در شهر است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 239 views بار دسته بندی : اصفهان تاريخ : 26 آوریل 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها