خبرگزاری اصفهان 15 رشد ۳۰۰ درصدی گزارش‌های مردمی به سازمان بازرسی/کاهش تعداد پرونده‌های کیفری - اصفهان 15

سیدمحمدمهدی طباطبایی مهریزی در گفت‌وگو با خبرنگار اصفهان ۱۵، اظهار کرد: نزدیک شدن اصحاب رسانه با دستگاه‌های نظارتی ازجمله سازمان بازرسی کشور از بروز بسیاری از مشکلات در کشور جلوگیری می‌کند با توجه به سیاست‌های جدیدی که در قوه قضائیه و سازمان بازرسی کشور وضع شده است ارتباط این دو نهاد بیش از گذشته با رسانه‌ها باید تقویت شود، سازمان بازرسی کل کشور در دو سال گذشته یک ستاد خبری تحت عنوان «سامانه ۱۳۶» داشت که مردم شکایات و گزارش‌های خود را به این سامانه گزارش می‌دادند.

وی افزود: در دو سال گذشته دریافت گزارش‌های فساد و رسیدگی به آنها به وظایف سازمان بازرسی کل کشور اضافه شد و هم‌اکنون این سازمان دارای دو سامانه «گزارشگران فساد» و «ستاد خبری» است که مردم از این طریق شکایت‌ها و انتقادهای خود را به سازمان بازرسی اعلام می‌کنند البته روش‌های دیگری هم برای دریافت گزارش‌های مردمی وجود دارد که یکی از آن دریافت گزارش به‌صورت تلفنی است.

ارسال ۵۸۰۰ گزارش به سامانه سازمان بازرسی کل کشور

رئیس منطقه شش سازمان بازرسی کل کشور و بازرس کل استان اصفهان ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور از سال ۹۸ تاکنون با رشد ۳۰۰ درصدی گزارش‌های مردمی روبه‌رو بوده است که در سال جدید تعداد گزارش‌های ارسال شده به این سازمان نسبت به مدت مشابه قبل با روند افزایشی روبه‌رو بوده است. گزارش‌ها مردمی رسیده به سازمان بازرسی کشور به دو دسته تقسیم می‌شوند.

وی تصریح کرد: دسته اول، گزارش‌های عمومی است که مربوط به تخلف‌هایی می‌شود که به استانداری گزارش داده می‌شود، در این دسته از گزارش‌ها اعلام می‌شود که در منطقه یا دستگاهی تخلفی اتفاق افتاده است در واقع در این نوع شکایات خود مردم به جهت مشاهده تخلف‌ها شاکی هستند. در سال گذشته بالغ بر پنج هزار و ۸۰۰ گزارش به سامانه سازمان بازرسی کل کشور ارسال شده است.

طباطبایی با بیان اینکه اعتقاد سازمان بازرسی کل کشور بر اصلاح امور است، گفت: این سازمان به دنبال مچ‌گیری نیست و اثبات این ادعا آمار تعداد پرونده‌های کیفری است. باوجود اینکه سازمان بازرسی کل کشور با افزایش آمار دریافت شکایت‌ها روبه‌رو بوده است اما آمار تعداد پرونده‌های کیفری این سازمان به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است که این امر نشان می‌دهد کارکنان سازمان بازرسی کل کشور به دنبال رفع دغدغه‌ها، مشکل‌های مردم و اصلاح وضع موجود هستند.

۴۰۰ نامه هشداری به سایر نهادها و دستگاه‌های کشور ارسال شده است

وی با بیان اینکه این سازمان بالغ بر ۴۰۰ نامه هشداری به سایر نهادها و دستگاه‌های کشور داشته است، اظهار کرد: در سه ماه سال جاری بالغ‌بر ۱۴۰ نامه هشداری از سوی این سازمان به نهادها و سایر دستگاه‌ها ارسال شده است. اصل فعالیت سازمان بازرسی کل کشور بر این مبنا است که تمام تلاش‌هایی که دستگاه‌ها انجام می‌دهند، خروجی آن باعث رضایت‌مندی مردم باشد یعنی از ابتدا تا انتها عملکرد دستگاه‌ها مورد رصد بازرسی کل کشور قرار می‌گیرد.

رئیس منطقه شش سازمان بازرسی کل کشور و بازرس کل استان اصفهان ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مواردی که سازمان بازرسی کل کشور در رصد فعالیت‌های دستگاه‌ها انجام می‌دهد، تکریم ارباب‌رجوع و رضایت‌مندی مردم است به همین جهت این سازمان در جلسه‌ها، دوره‌های آموزشی، مکاتبه‌ها و بازدیدهایی که از دستگاه‌ها دارد، تأکید بر تکریم ارباب‌رجوع و رضایتمندی مردم دارد. استان اصفهان جزو معدود استان‌هایی است که از سازمان بازرسی از تمام شهرداری‌ها بازدید سرزده برای بررسی تکریم ارباب‌رجوع و رضایتمندی مردم از خدمات شهرداری داشته است.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌ها و سیاست‌هایی که سازمان بازرسی کل کشور دارد، بحث نظارتی است، عمده نظارت سازمان بازرسی کل کشور و سازمان بازرسی استان اصفهان با استفاده از ظرفیت سامانه معاملات وظایف نظارتی خود را در این حوزه انجام می‌دهند و همچنین دستگاه‌ها مکلف هستند هر برنامه که در مناقصه و مزایده داشته باشند به سازمان بازرسی اعلام کنند به‌محض اعلام اگر سازمان بازرسی فرصت داشته باشد نماینده خود را برای نظارت بر مناقصه و یا مزایده می‌گذارد و اگر هم فرصت نباشد اسناد مناقصه و مزایده را مورد بررسی قرار می‌دهد.

برگشت ۴۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خلع ید شده به بیت‌المال

طباطبایی با بیان اینکه تعداد زیادی مناقصه و مزایده‌های دستگاه‌ها به دلیل تخلف توسط سازمان بازرسی ابطال شده است، گفت: سال گذشته چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خلع ید شده بود به بیت‌المال برگشت که در سال جاری تاکنون هفت هزار و ۵۰ هکتار از این اراضی به بیت‌المال برگشته شده است.

وی اضافه کرد: بحث جدید که در مورد واگذاری‌های زمین در حوزه اراضی کشور با آن مواجه هستیم این است که بخشی از این واگذاری‌ها توسط سازمان جهاد کشاورزی و یا منابع طبیعی آن استان صورت می‌گیرد این واگذاری‌ها در حوزه صنعت، کشاورزی و یا گردشگری است، اما به‌عنوان نمونه با پیگیری در حوزه واگذاری اراضی در بخش گردشگری متوجه شدیم منابع طبیعی ۱۰۰ هزار هکتار اراضی را برای اجرای طرح‌های گردشگری واگذار کرده است ولی در عمل تعداد انگشت‌شماری از این طرح‌ها اجرا شده است.

رئیس منطقه شش سازمان بازرسی کل کشور و بازرس کل استان اصفهان ادامه داد: این امر یک آسیب جدی است و دلیل آن بدین خاطر است که در شروع کار دقت نظر در اهلیت، طرح توجیهی و در نهایت تضمین‌هایی لازم برای انجام کار فرد سرمایه‌گذار اخذ نمی‌شود، بسیاری از اراضی تغییر کاربری دیگری بر روی آن صورت می‌گیرد و در نهایت آن اراضی بلاتکلیف رها می‌شود.

وی اظهار کرد: این مشکل تنها به واگذاری اراضی در حوزه گردشگری محدود نیست بلکه در واگذاری‌های حوزه کشاورزی و صنعتی هم همین مشکل پابرجا است و در شروع فرآیند طرح‌های صنعتی، کشاورزی دقت نظر لازم در واگذاری صورت نمی‌گیرد؛ سال گذشته دسته‌ای از واگذاری‌های وسیع اراضی در حوزه صنعت انجام شد و قرار بود تعدادی از اراضی را به معادن واگذار کنند که به دلیل اینکه فرآیندهای واگذاری اراضی دقیق طی نشده بود سازمان بازرسی آن را متوقف کرد به‌عنوان نمونه مقرر بود اراضی را به ۹۰۰ معدن واگذار کنند که با ورود سازمان بازرسی استان اصفهان این واگذاری‌ها هم‌اکنون به ۳۰ تا ۴۰ معدن صورت گرفته است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 371 views بار دسته بندی : اصفهان تاريخ : 20 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.