خبرگزاری اصفهان 15 تفسیر از دریچه غرض‌ورزی! - اصفهان 15

به گزارش خبرنگار اصفهان ۱۵، آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی در حاشیه اجتماع بانوان مطالبه‌گر عفاف و حجاب گفته بود: «حجاب استدلال عقلی و پشتوانه فطری دارد و بر مبنای “فطرت‌الله الذی فطرالناس علیها” بوده و نشانه آن این است که قبل از دین اسلام، زنانی که عفیفه بودند حجاب داشتند. برهنگی مردگی روح است، حجاب احترام به جامعه و آزادی فکر است و زمانی که پوشش مناسب در جامعه وجود داشته باشد، مرد و زن به دنبال کار خود و خدمت به جامعه هستند، اما زمانی که پوشش نامناسب باشد، مشغولیت فکر ایجاد می‌شود.»

به گفته عضو مجلس خبرگان رهبری، «افرادی که حجاب را رعایت می‌کنند، به فرمان عقل خود عمل می‌کنند و آنها که رعایت نمی‌کنند، عقل خود را پایمال کرده‌اند و پیش از مقابله با قانون، با عقل خود مقابله می‌کنند. دنیا در مقابل علم ساکت است و نمی‌تواند جواب بدهد، لذا به ما توهین می‌کند اما نمی‌تواند جواب علمی بدهد؛ همچنان که از نظر علمی ثابت شده است، مشکی یک رنگ صامت است و کمترین جاذبه را دارد، لذا عقل انسان برای حضور در جامعه، حکم به رعایت و انتخاب پوشش مناسب‌تر و رنگ تیره‌تر می‌کند.»

«آتش به اختیار» یعنی کار فرهنگی خودجوش، تمیز و قانونی

این سخنان آیت‌الله مهدوی مورد سوءاستفاده رسانه‌های معاند قرار گرفت؛ این شبکه‌ها همراه با بعضی رسانه‌های داخلی با تیترهای شیطنت‌آمیز مفهوم دیگری را به مخاطب القا کردند و تلاش داشتند این نوشته را با جنایت چند سال گذشته اسیدپاشی در این شهر ارتباط دهند.

در همین رابطه علی صالحی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در تبیین لفظ «آتش به اختیار» نوشت: «رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر سال ۹۶ «آتش‌به‌اختیار» را به معنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز دانستند. در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید شده بود: «آنچه ما گفتیم معنایش این است که در تمام کشور، جوانان و صاحبان اندیشه، فکر و همت، خودشان با ابتکار خود، کار را [کارهای فرهنگی را] پیش ببرند، منافذ فرهنگی را بشناسند و در مقابل آنها، کار انجام بدهند؛ آتش‌به‌اختیار، به معنای بی‌قانونی، فحاشی و طلبکار کردن مدعیان پوچ‌اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست. نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم و آرامش کشور، مراقب سوءاستفاده دشمنان از وضعیت کشور و حفظ قوانین [باشند].»

این عضو شورای اسلامی شهر در ادامه آورده است: عالمی همچون آیت‌الله مهدوی که عمده استدلال‌هایشان عقلی است و برای تبیین حجاب نیز کتاب «۲۰ دلیل عقلی برای حجاب» را نوشته‌اند، آیا برای موضوع آتش به اختیار، جز بر مبنای عقلانیت و قانون، نسخه می‌پیچند؟ در حواشی این توصیه، تکلیف اویی که با خون ملت ویزا و دلار گرفته، روشن است، اما آن صاحب تریبون و رسانه‌ای که مصدر این عبارت خاص و محتوای اصل کلام را می‌داند اما در مسیر تشویش دست به تعبیر می‌زند، از دو حالت خارج نیست: نخست نداشتن نگاه عمیق محتوایی که به احتمال زیاد بنا به هیجانات فضای مجازی ظاهر کلام را بی‌توجه به متن و فرا متن تفسیر کرده است، دوم نگاه احیاناً انحرافی است که سعی دارد از گفتارها و بیان‌های دیگران به نفع تفکرات و تفسیر خود بهره بگیرد. به نظر هر دو خطرناک است و باید برای تکرار نشدن توسط مراجع ذی‌صلاح و قانونی پیگیری شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 269 views بار دسته بندی : اصفهان تاريخ : 19 دسامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.