خبرگزاری اصفهان 15 تشکیل کارگروه سیلاب‌های شهری، پاسخی برای بحران‌های شهرداری اصفهان - اصفهان 15

مهدی بقایی در گفت‌وگو با خبرنگار اصفهان ۱۵ با بیان اینکه شهر اصفهان در منطقه‌ای با اقلیم خشک قرار گرفته است، اظهار کرد: این امر بیش از همه معلول کم‌بودن بارش سالانه با مجموع میانگین حدود ۱۲۷ میلی‌متر، بالا بودن دمای میانگین، نزدیکی به کویر سگزی و سایر عوامل اقلیمی، همچنین تأثیر فعالیت‌های انسانی نظیر صنایع بزرگ، خشکی زاینده‌رود، مصرف فوق‌العاده حامل‌های انرژی است.

وی با اشاره به شکل و زمان بارش‌ها افزود: تغییرات اقلیمی در شهر اصفهان موجب کاهش بارش برف و افزایش بارش‌های سیلابی در تمام فصول حتی تابستان با دبی زیاد در مدت زمان کوتاه شده است که این موضوع نیازمند تدابیر ویژه توسط تمام دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله شهرداری است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: مراحل چهارگانه مدیریت سیلاب، کارگروه سیلاب‌های شهری ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرداری اصفهان، مطابق با چارچوب ملی در شهرداری اصفهان تشکیل شده است که این ستاد هماهنگی‌های لازم برای اجرای مطلوب مراحل چهارگانه مدیریت سیلاب را به عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین اقدامات کارگروه سیلاب در دو بخش درون سازمانی و برون سازمانی تعریف می‌شود، گفت: شرح وظایف بخش‌های مختلف شهرداری اصفهان توسط این کارگروه تعیین و ابلاغ شده است.

مهم‌ترین چالش شهر اصفهان در مناطق ۵، ۶ و ۱۳ دامنه ارتفاعات و احتمال افزایش شدت جریان رواناب و لزوم مدیریت آن در منشأ است.

بقایی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اقدامات کارگروه طی سال قبل و سال جاری در بخش برون‌سازمانی می‌توان به انجام هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله مدیریت بحران استان، شرکت آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه‌ای، هلال‌احمر، فرمانداری اصفهان، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش شهر اصفهان در مناطق پنج، شش و ۱۳ دامنه ارتفاعات و احتمال افزایش شدت جریان رواناب و لزوم مدیریت آن در منشأ است، ادامه داد: در این رابطه نیز توسط کارگروه پیگیری‌های لازم صورت گرفته است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان اظهار کرد: در بخش درون‌سازمانی، کارگروه سیلاب‌های شهری منطبق با وظایف تعیین شده در هر یک از مراحل چهارگانه مدیریت سیلاب شامل پیش‌بینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی هماهنگی‌های لازم را پیگیری کرده است.

وی افزود: اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار آب‌گرفتگی در نقاط قبلی توسط ادارات خدمات شهری و عمران شهری مناطق بر مبنای طرح‌های تهیه شده توسط اداره کل فنی و طراحی شهرداری و بودجه‌های اختصاص یافته، صورت گرفته است.

بقایی با بیان اینکه به‌منظور تقویت آمادگی برای مقابله شهرداری برای بارش‌های پیش‌رو، نظارت مستمر و مؤثری بر تجهیز مناطق پانزده‌گانه به لوازم و امکانات مدیریت سیلاب، آموزش و اجرای مانورهای دورمیزی و عملیاتی صورت گرفته است، گفت: در این رابطه مناطق پانزده‌گانه با همکاری مدیریت بحران شهرداری اصفهان، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و سازمان خدمات موتوری دارای آمادگی لازم بوده و نقش مهمی در اجرای صحیح این مراحل خواهند داشت.

امیدواریم با بارش باران رحمت الهی، شاهد تقویت منابع آب، دسترسی هرچه بیشتر کشاورزان، جریان دائمی زاینده‌رود و همزمان تلطیف شرایط اقلیمی و زدوده شدن گرد و غبار از شهر اصفهان باشیم.

وی تصریح کرد: به‌رغم اینکه شهر اصفهان در منطقه نیمه‌خشک و کم بارش گسترش یافته است و به همین دلیل طی ده‌ها سال، در ساخت و سازهای بخش خصوصی و نیز پروژه‌های شهری و طراحی‌ها با در نظر گرفتن بارش‌های کم یا متوسط صورت گرفته است، با این حال مجموعه معاونت‌ها، سازمان‌ها و مدیریت‌های ذی‌ربط در شهرداری اصفهان تحت هماهنگی کارگروه سیلاب‌های شهری با اجرای اقدامات عمرانی و اصلاحی گسترده از جمله حفر چاه‌های جذبی و رسوبی متعدد، احداث سپتیک تانک در نقاط بحرانی شناسایی شده، احداث کانال‌ها و کانیوها، لایروبی و پاکسازی مسیل‌ها و زیرساخت‌های هدایت رواناب، نظافت مادی‌ها، پل‌ها، اصلاح شیب در بعضی معابر، ایجاد خاکریز و سیل‌بند در بخش‌های جنوبی شهر، لوله‌گذاری در بعضی مسیرهای بحرانی جریان رواناب، شرایط را برای مدیریت هرچه بهتر رواناب و سیلاب شهری مهیا کرده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: امیدواریم با بارش باران رحمت الهی شاهد تقویت منابع آب، دسترسی هرچه بیشتر کشاورزان، جریان دائمی زاینده‌رود و همزمان تلطیف شرایط اقلیمی و زدوده شدن گرد و غبار از شهر اصفهان با کمترین زحمت و مشکل برای شهروندان باشیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 132 views بار دسته بندی : اصفهان تاريخ : 10 اکتبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها