خبرگزاری اصفهان 15 اجرای آبیاری هوشمند فضای سبز شهری یک ضرورت است/ هیچ راهی جز حرکت به سمت علم و دانش نداریم - اصفهان 15

به گزارش خبرنگار اصفهان ۱۵، مجید عرفان‌منش امروز _پنجشنبه بیست‌ونهم تیرماه_ در برنامه پنجشنبه‌های فناور که با موضوع «فناوری‌های نوین در حوزه فضای سبز / چالش‌ها و رویکردها» برگزار شد، با بیان اینکه درصدد هستیم بر مبنای علم، مشکلات را رفع کنیم، اظهار کرد: فضای سبز اصفهان با چالش‌های زیادی روبه‌رو است، در واقع شهر اصفهان نیز با چالش‌های زیست‌محیطی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با اشاره به واژه علمی «ردپای محیط زیستی» افزود: بر اساس آمار مصرف سوخت در سال ۱۳۹۶، باید ۶۰۰ هزار هکتار فضای سبز کاشت می‌شد تا تأثیر مصرف سوخت در آن سال خنثی شود، در حالی که فقط شش هزار هکتار فضای سبز داشتیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه وظیفه داریم اقداماتی را در حوزه فضای سبز انجام دهیم تا حال مردم را خوب کنیم، تصریح کرد: در این راستا لازم است آب مورد نیاز زیست بوم شهر اصفهان تأمین شود.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان بدون فضای سبز، مرده است، بنابراین باید آب مورد نیاز فضای سبز شهر اصفهان باید تأمین شود، خاطرنشان کرد: آنها که می‌گویند «فضای سبز اصفهان زیاد است، باید آن را محدود کرد» سخن آن‌ها غیرحرفه‌ای، نابخردانه و غرض ورزانه است.

عرفان‌منش افزود: مصرف آب در حوزه فضای سبز در رده هشتم قرار دارد، این در حالی است که شهر اصفهان از زاینده رود حقابه دارد، اما هیچ‌گاه در جلسات تصمیم‌گیری حضور نداریم.

وی با بیان اینکه در حوزه فضای سبز هیچ راهی جز حرکت به سمت علم و دانش نداریم، ادامه داد: سال‌ها درختان شهر را رها کردیم تا ارتفاع آن‌ها به ۱۹ متر برسد، در حالی که با این ارتفاع چگونه می‌توانیم درختان را سم‌پاشی یا هرس کنیم، هیچ تجهیزات و ابزاری برای هرس درختان با ارتفاع زیاد نداریم، البته در تأمین ابزار مورد نیاز مدیریت فضای سبز شهرها در مجموع ضعیف هستیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اجرای آبیاری هوشمند را یک ضرورت دانست و گفت: باید بدانیم چه مقدار آب را در چه زمانی و کجا و برای چه گیاهی رها کنیم؛ در این راستا به صورت پایلوت منطقه سه شهری و باغ گل‌ها را برای اجرای طرح آبیاری هوشمند انتخاب کردیم و برای آن حدود سه میلیارد تومان مناقصه گذاشتیم.

وی با بیان اینکه برای حفظ فضای سبز نیز ۵۰ تن انواع سموم خریداری کرده‌ایم، تصریح کرد: اولویت باید خریداری و استفاده از سمومی باشد که شیمیایی نباشند و پایه‌های گیاهی و بیولوژیک داشته باشند.

عرفان‌منش خاطرنشان کرد: پرتو فرابنفش، فضای سبز شهر را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است که هیچ‌کس هم به آن نمی‌پردازد.

وی اظهار کرد: قرارداد نگهداری فضای سبز شهر ۴۰۰ میلیارد تومان است، به دلیل اینکه فضای سبز زنده است، آمار هر روز نسبت به روز قبل متفاوت می‌شود، بنابراین نیازمند به روز رسانی هستیم، اما ابزاری برای آن وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: توجه به حوزه نگهداری خاک‌های شهری بسیار اهمیت دارد، اما روش‌های نگهداری بسیار گران است.

وی یادآور شد: اگر مجموعه‌ای گل‌های فصلی ما را به شیوه کشت بافت تولید کند، خریدار آن هستیم، اما تاکنون کسی پای کار نیامده است، چرا باید بذر گل‌های باغچه ما خارجی باشد در حالی که ما پیشینه ارزشمندی در ایجاد باغ‌های ایرانی و تولید گل و گیاه داشته‌ایم.

عرفان‌منش افزود: نیازمند کشت طبقاتی چمن مورد نیاز شهر هستیم، هر مجموعه‌ای دانش بنیانی که آن را تولید کند، از آن استقبال می‌کنیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 179 views بار دسته بندی : اصفهان تاريخ : 20 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها