خبرگزاری اصفهان 15 ۸ روش بهبود مشاهده‌گری برای نوجوانان - اصفهان 15

به گزارش خبرنگار اصفهان ۱۵، ابراهیم زرگران، تسهیلگر در دومین وبینار «هفت سکوی ردپا» با اشاره به طرح موضوع «خودشناسی» اظهار داشت: خودشناسی می‌تواند مسیرهایی که احتمال موفقیت تیپ شخصیتی شما در آنها بیشتر است را نمایان کند و همچنین به شخص کمک می‌کند بتواند از میان مسیرهای فراوان در طول زندگی مسیر بهتر برای خود را انتخاب کند.

وی با بیان اینکه خودشناسی در مسئله‌یابی مؤثر است، افزود: اگر تیپ شخصیتی فردی اجتماعی نبوده و درباره مسائل اجتماعی دغدغه‌مند نباشد، اگر بخواهد معضلی اجتماعی را حل کند باید انگیزه جانبی دیگری نیز برای خود بتراشد تا بتواند خود را در آن مسیر نگه دارد، بنابراین خودشناسی به ما کمک می‌کند بدانیم که روی کدام مسائل تمرکز کرده و از کنار کدام مسائل به‌راحتی عبور کنیم.

این مدرس دوره‌های کارآفرینی اجتماعی با بیان اینکه لزوماً مشاهده با دیدن یکسان نیست، درباره هشت روش بهبود مشاهده‌گری گفت: ابتدا باید موضوع مورد مشاهده را بشناسید؛ در طول روز نمی‌توانید انتخاب کنید چه چیزهایی را ببینید اما می‌توانید نسبت به چیزهایی که می‌بینید شناخت کسب کنید تا مشاهده‌گر شوید. برای مثال زمانی که به سفر می‌روید اگر پیش از سفر درباره شهر مقصد مطالعه کنید نوع نگاه و مشاهده شما با سفر بدون تحقیق تفاوت دارد.

زرگران ادامه داد: نمی‌توانید درباره هر چیزی که در طول روز می‌بینید مطالعه و تحقیق کنید، بنابراین باید با خودشناسی موارد موردعلاقه خود را بشناسید و تنها درباره همان موارد به مطالعه، یادگیری و شناخت بپردازید تا در نهایت مشاهده بهتری از آن موضوع داشته باشید.

از عجله بپرهیزید

وی تصریح کرد: همواره با عجله از کنار بسیاری از چیزهایی که می‌بینید می‌گذرید پس در دومین روش بهبود مشاهده‌گری، باید سرعت‌تان را کم کنید و دنیای بیرون را ببینید. زمانی که این کار را انجام دهید می‌توانید خودخوری‌ها و سرزنش‌های درونی خود را کاهش دهید و چون درگیر موضوعی بیرونی می‌شوید دیگر به این خودخوری‌ها پر و بال نخواهید داد. در سومین روش بهبود مشاهده‌گری نیز باید تجربه‌های تازه کسب کنید و چیزهای جدید را امتحان کنید.

زرگران بازی کردن را پنجمین راه بهبود مشاهده‌گری دانست و تصریح کرد: بازی یک ورزش فکری خوب است که تمرکز را بالا نگه می‌دارد؛ پس باید به بازی‌های معماگونه بیشتر بپردازیم تا ذهن‌مان همواره در حال نرمش کردن باشد و یک ذهن آماده، قوای استدلال بهتری دارد و می‌تواند سریع‌تر مسئله‌بینی کند.

پناه بردن به فضای مجازی نوعی فرار از موقعیت است

وی با بیان اینکه خیلی اوقات پناه بردن به فضای مجازی نوعی فرار از موقعیت است، افزود: چون دوست نداریم به مسئله خود فکر کنیم و راه‌حلی برای آن نداریم برای فرار از آن به فضای مجازی و سرگرمی‌های زرد پناه می‌بریم لذا در رویداد «ردپا» تلاش داریم بگوییم چگونه باید مسائل خود را حل کنیم. بنابراین اگر خودمان را عادت دهیم به چیزی پناه ببریم که مسیری را برایمان باز کند بسیار بهتر است.

این مدرس دوره‌های کارآفرینی اجتماعی ششمین راه بهبود مشاهده‌گری را نوشتن دانست و اظهار داشت: یک دفترچه خاطرات داشته باشید و بنویسید. نوشتن تمرکز شما را درباره یک مسئله افزایش می‌دهد. زمانی که می‌نویسید به جوانب یک امر بیشتر فکر می‌کنید و دیدن را به مشاهده تبدیل می‌کنید. همچنین نوشتن باعث می‌شود کلام شما پیرایش شود و از زوائد بپرهیزید. پس از مدتی در کنار دفترچه خاطرات یک دفتر نقاشی هم داشته باشید و ذهنیات خود را روی کاغذ بیاورید.

زرگران ادامه داد: هفتمین راه بهبود مشاهده‌گری برای مسئله‌بینی، آزمودن حافظه و تقویت حافظه است. برای تقویت حافظه کوتاه‌مدت به تکرار بازی‌های فکری ساده بپردازید و برای آزمودن و تقویت حافظه بلندمدت هم می‌توانید یک خاطره از سال‌های دور را به یاد آورده و تلاش کنید آن را با جزئیات بنویسید.

مهارت تفکر انتقادی خود را توسعه دهید

وی با بیان اینکه هشتمین راه برای بهبود مشاهده‌گری این است که مهارت تفکر انتقادی خود را توسعه دهید، گفت: البته تفکر انتقادی به معنای غر زدن مدام نیست بلکه می‌توانید به این فکر کنید که اگر جای سازنده یک وسیله بودید آن را چطور می‌ساختید یا چه تغییری در آن ایجاد می‌کردید. همچنین باید فرد انتقادپذیری باشید چون اگر این ویژگی را نداشته باشید، در طول زمان آدم‌ها کمتر با شما حرف می‌زنند و کمتر یاد می‌گیرید.

این مدرس دوره‌های کارآفرینی اجتماعی خاطرنشان کرد: در زندگی مسائل مختلفی می‌بینیم اما نباید روی همه آنها تمرکز کنیم بلکه تنها باید روی مسائلی که با تیپ شخصیتی‌مان تناسب دارد و مورد علاقه ماست و راه‌حلی برای آنها داریم تمرکز کنیم.

کد خبر ۵۱۸۲۷۲۹

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 447 views بار دسته بندی : اصفهان تاريخ : 7 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها