خبرگزاری اصفهان 15 ۶۰۰ راس کل و بز در پارک ملی کلاه قاضی تلف شد - اصفهان 15

حسین اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار اصفهان ۱۵ اظهار داشت: بر پایه آخرین پایش‌ها نزدیک به ۶۰۰ رأس کَل و بز در پارک ملی کلاه قاضی بر اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) در یک سال و نیم گذشته تلف شدند.

وی افزود: شیوع این بیماری هم اکنون در منطقه کاهش یافته اما هنوز به طور کامل مهار نشده است و موارد اندکی از تلفات نیز وجود دارد.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: تمهیدات و اقدامات بهداشتی و حفاظتی از سوی محیط‌بانان منطقه و همیاری دوستداران محیط‌زیست سبب شد که این بیماری کنترل و تلفات آن به طور بارزی کاسته شود.

اکبری گفت: امید است روند کاهشی تلفات بیماری ادامه یابد و طاعون در سطح منطقه کلاه‌قاضی به زودی مهار شود، ضمن اینکه جمعیت کَل و بز منطقه که در یک سال و نیم گذشته درگیر بیماری بودند هم اکنون بسیار قوی‌تر و در برابر بیماری مقاوم شدند.

کاهش ۷۰۰ راسی وحوش در کلاه قاضی

وی اظهار داشت: اگرچه وضعیت زاد و ولد حیوانات در پارک ملی کلاه قاضی رضایت بخش است با وجود این جمعیت وحوش کلاه‌قاضی امسال نسبت به سال ۹۸ حدود ۷۰۰ رأس کمتر شده اما این آمار نیز تقریبی است.

اکبری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه منطقه کلاه‌قاضی کوهستانی و صعب العبور است و کل و بز نیز در ارتفاعات زندگی می‌کند از این رو برآورد آمار جمعیتی که اعلام می‌شود تقریبی و نزدیک به واقعیت است.

بیماری Peste-des-petits-ruminants یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک (طاعون بزی) یک بیماری ویروسی مسری و بسیار خطرناک است که به طور عمده گوسفند و بز اهلی و وحشی به آن مبتلا می‌شوند.

این بیماری بومی ایران است و گاهی بین حیواناتی مانند کَل و بز و دام‌های اهلی مثل گوسفند مشاهده می‌شود.

از علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلال تنفسی و سرفه، ذات الریه، التهاب روده‌ها و اسهال است که در نهایت منجر به مرگ حیوان می‌شود.

این بیماری تنها از طریق دام اهلی به نشخوارکنندگان وحشی بخصوص کل و بز منتقل می‌شود. طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام اهلی با روش واکسیناسیون، قرنطینه، معدوم سازی دام‌های آلوده و گاهی معدوم سازی تمام دام‌های یک گله کنترل می‌شود اما به دلیل امکان‌پذیر نبودن زنده گیری و واکسیناسیون جانوران وحشی، درمان این بیماری در حیات وحش در عمل میسر نیست.

بهترین روش پیشگیری از بروز این بیماری در حیات وحش، جلوگیری از ورود دام اهلی به مناطق حفاظت شده و زیستگاه‌های حیات وحش و واکسیناسیون دام‌های اهلی در حاشیه زیستگاه هاست. موارد ابتلاء به طاعون نشخوار کنندگان کوچک در بین وحوش پارک ملی کلاه قاضی اصفهان از تابستان ۹۸ مشاهده شد.

وجود دام‌های اهلی کوچرو عامل شیوع طاعون در کلاه قاضی

شهرام موحدی مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان نیز یکی از دلایل بروز طاعون بین وحوش پارک ملی کلاه قاضی را وجود دام‌های اهلی کوچرو دانست که انتشار ترشحات دهان دام‌های آلوده هنگام آب خوردن در آبشخورها سبب بیماری دام‌های وحشی این منطقه شده است.

بیماری ویروسی طاعون نشخوارکنندگان کوچک(ppr) بین دام اهلی و وحشی قابل سرایت است اما بین دام و انسان مشترک نیست.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان ابتدا بره‌ها و بزغاله‌ها که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و سپس حیوانات بالغ و مسن را از پای در می‌آورد.

پارک ملی کلاه‌قاضی با وسعت بیش از ۴۷ هزار هکتار در ۳۶ کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان قرار دارد. این منطقه متشکل از دو رشته‌کوه به همراه دشت‌های بین آن‌هاست. رشته‌کوه جنوبی کلاه‌قاضی و رشته‌کوه شمالی شیدان نام دارد.

کد خبر ۵۱۷۱۶۳۰

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 494 views بار دسته بندی : اصفهان تاريخ : 17 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.