خبرگزاری اصفهان 15 کاشان وارد فاز خشکسالی شده است - اصفهان 15

عباس ارغوانی در گفت و گو با خبرنگار اصفهان ۱۵، با اشاره به اینکه بارش زراعی امسال حدود ۶۵ میلی متر بوده است، اظهار داشت: سال گذشته این مقدار ۱۲۷.۵ میلی متر بوده که در بلندمدت این مقدار به ۱۰۵.۵ میلی متر رسیده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش باران در کاشان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد و نسبت به مقدار نرمال ۴۰ درصد کاهش داشته است، ابراز داشت: اکنون کاشان وارد شرایط خشکسالی شده است.

رئیس اداره هواشناسی کاشان با بیان اینکه علت خشکسالی و کم بارشی ۶ ماهه اول سال زراعی جاری (مهر ۹۹ تا مهر ۱۴۰۰) به سه دلیل است، خاطرنشان کرد: یکی از این دلایل مربوط به پدیده جوی «لانینا» است که در این وضعیت آب سطح اقیانوس آرام در بخش حاره‌ای (نزدیک استوا) سردتر از نرمال است.

وی بیان داشت: دومین علت به کاهش بارندگی کاشان به این موضوع بر می‌گردد که آب اقیانوس هند در بخش غربی خود دمای پایین‌تر از نرمال داشته و این باعث کاهش چشمگیر تزریق رطوبت به جو مناطق ما شده و کم بارشی ایجاد کرده است.

ارغوانی با اشاره به اینکه سومین دلیل خشکسالی در کاشان مربوط به جو میانی است، افزود: جو میانی زمانی که ارتفاع می‌گیرد نقش یک مانع در ورود سیستم‌های مهاجر (که عموماً تمام بارشهای منطقه مهاجر هستند) را ایفا می‌کند که امسال این اتفاق افتاده است.

کاهش بارش ۳۵ درصدی کوهرنگ

وی ادامه داد: سرچشمه آب زاینده رود که از کوهرنگ تأمین می‌شود نیز ۳۵ درصد کاهش بارش داشته است که تأمین آب شهری کاشان از این منبع هم باید مدیریت شود.

رئیس اداره هواشناسی کاشان با بیان اینکه در ادامه فروردین نیز بارش چشمگیری پیش بینی نمی‌شود و بارش‌ها به صورت رگباری و زود گذر و در نهایت پایین‌تر از نرمال خواهد بود، گفت: دمای فروردین ۱۴۰۰ شرایط تنشی دارد که در این شرایط چند روز متوالی روندی افزایشی و بالاتر از ۳۰ درجه و بلافاصله کاهش محسوس دما را خواهیم داشت که این شرایط برای کشاورزان می‌تواند خسارت آور باشد.

وی افزود: در اردیبهشت ماه شرایط بارشی بالاتر از نرمال و احتمال رگبارهای شدید، سیلاب‌های محلی بخصوص در مناطق کوهپایه ای و مناطق مستعد وجود دارد که به خواب کم بارشی رفتن و غافلگیری در این ماه می‌تواند در مدیریت مواجه با آن شرایط بسیار خطرناکی را ایجاد کند.

کد خبر ۵۱۸۳۳۷۸

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 447 views بار دسته بندی : اصفهان تاريخ : 7 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها