خبرگزاری اصفهان 15 پیش‌بینی کاهش ۲۵ درصدی تولید گندم و جو در اصفهان - اصفهان 15

پیمان فیروز نیا در گفتگو با خبرنگار اصفهان ۱۵ با بیان اینکه برای کشت گندم و جو از پاییز برنامه‌ریزی می‌شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه سطح قابل توجهی از اراضی کشاورزی استان به رودخانه زاینده رود وابسته است و امسال آب در زمان کشت پاییزه در رودخانه رهاسازی نشد بخشی از مزارع کشت انجام نشده است.

وی ادامه داد: سال زراعی جاری در حدود ۴۱ هزار و ۳۰۰ هکتار کشت آبی و نزدیک به ۲۳ هزار هکتار کشت گندم دیم انجام شده است؛ همچنین ۵۲ هزار هکتار از اراضی پاییز ۹۹ زیر کشت آبی جو رفت و حدود ۲ و ۶۰۰ هزار هکتار نیز کشت دیم جو انجام شد.

اراضی زیر کشت آبی گندم و جو چراگاه شدند

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه کشاورزان به امید رهاسازی آب در رودخانه و بارندگی سطح مازادی کشت کردند تا محصول مناسبی برداشت کنند، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از بارش‌های خوبی در زمستان و بهار بود از این رو کشاورزان در سطحی بیش از توان آبی کشت و کار انجام دادند و سطح ۴۱ هزار و ۳۰۰ هکتار گندم آبی در پاییز با این تصور بوده که آب رودخانه در بهمن ماه مجدد بازگشایی می‌شود و بارندگی نیز در زمستان و بهار خواهیم داشت.

فیروزنیا با اشاره به اینکه بارندگی‌های امسال در استان و کشور حدود چهل درصد نسبت به نرمال کاهش یافته است، ابراز داشت: کم بارشی سبب شده که مزارع کشاورزی اوضاع مناسبی نداشته باشند و بسیاری از کشاورزان که امکان تأمین آب برای ادامه رشد و نمو گیاهان ندارد به چرای مزرعه مبادرت کردند.

افت ۲۰ تا ۲۵ درصدی عملکرد تولید گندم

وی ادامه داد: با تداوم خشکی و نبود آب پیش‌بینی می‌شود چهار هزار هکتار از مزارع زیر کشت آبی گندم و جو امسال حذف شود و سطحی از اراضی که آبیاری شده نیز به دلیل تأمین نشدن آب کافی دچار افت عملکردی خواهد شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با توجه به خشکسالی حاکم بر استان و تداوم این وضعیت پیش‌بینی می‌شود که مزارع زیر کشت آبی استان بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افت عملکرد تولید داشته باشد.

کم بارشی و نگرانی از حذف ۱۰۰ درصدی مزارع دیم

فیروزنیا با بیان اینکه سطح زیر کشت دیم گندم و جو تاکنون آسیب ندیده و حذف نشده است، اظهار داشت: با وجود این اگر در دو هفته پیش رو بارندگی مؤثری در مناطق کشت دیم اتفاق نیافتد شاید امسال حذف ۱۰۰ درصدی مزارع دیم را شاهد باشیم زیرا این اراضی هیچ منبع تأمین آبی ندارند در حالی که پیش‌بینی‌ها از بارش‌های خوب در بهار حکایت داشت اما متأسفانه امسال یک بهار استثنایی است که تاکنون هیچ بارندگی رخ نداده و نگران حذف مزارع دیم هستیم‌.

پیش‌بینی برداشت تا ۲۰۰ هزار تن محصول گندم در سال جاری

وی گفت: پیش‌بینی دقیق میزان تولید و برداشت گندم و جو استان در سال جاری با توجه به شرایط موجود دشوار و مبهم بوده اما امید است درصورتی که اتفاق خاصی در هفته‌های پیش رو رخ ندهد امسال تولید گندم استان بین ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تن باشد.

به گفته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان کشت آبی گندم و جو در تمام ۲۴ شهرستان استان با سطح کم تا زیاد انجام می‌شود اما گندم دیم تنها در شهرستان‌های غربی و جنوبی از جمله فریدن، فریدونشهر، بوئین و میاندشت، چادگان، سمیرم و همچنین مناطق مرکزی استان کاشته می‌شود.

نزدیک به ۷۰ هزار هکتار کشت آبی استان وابسته به زاینده‌رود است

فیروزنیا درباره کاشت سایر غلات و دانه‌های روغنی در سال جاری ابراز داشت: برنامه کشت برای همه محصولات وجود دارد اما عملیاتی شدن آن به شرایط آبی کشاورزان بستگی دارد؛ سال‌های گذشته آب رودخانه بازگشایی می‌شد و حدود ۷۰ هزار هکتار کشت آبی استان که وابسته به آب زاینده رود است زیر کشت می‌رفت.

وی افزود: امسال به نظر می‌رسد آب رودخانه را نخواهیم داشت و سطح زیر کشت به شدت کاهش می‌یابد، از سوی دیگر وضعیت بارندگی بسیار نامناسب است و سطح منابع آبی چاه‌ها نیز به دلیل جاری نبودن آب در رودخانه تقلیل یافته و آب دهی همه چاه‌های سطحی کم شده که این امر نگران کننده است.

کشاورزان طبق برنامه‌های کشت عمل نمی‌کنند

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان درمورد برنامه‌ریزی برای کشت مازاد برخی محصولات در شرایط کم آبی استان، گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای تک تک محصولات برنامه کشت، سطح و تولید ابلاغ می‌کند و ما نیز برای شهرستان‌ها این برنامه را اعلام می‌کنیم، حتی با توجه به حساسیت موضوع سبزی و صیفی جات مانند سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و پیاز برنامه‌های ما تا سطح مراکز خدمات نیز ابلاغ شده و دقیق مشخص می‌کند که هر مرکز خدمات استان باید چه میزان کشت سیب زمینی یا گوجه فرنگی یا هر محصولی داشته باشد اما با توجه به اینکه کشاورزان آب و زمین از خودشان است برنامه کشت ما را اجرا نمی‌کنند و آنچه را که فکر می‌کنند به صلاحشان است انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: این سبب می‌شود که در تولید برخی محصولات مازاد تولید داشته باشیم که این موضوع البته در سطح یک استان اتفاق نمی‌افتد و کشت مازاد در سراسر کشور سبب آشفتگی بازار می‌شود.

استان اصفهان دارای ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی، معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور است و بیش از ۳۵۰ هزار نفر در این استان به طور مستقیم و غیر مستقیم از کشاورزی ارتزاق می‌کنند.

کد خبر ۵۲۰۰۵۲۱

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 167 views بار دسته بندی : اصفهان تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.