خبرگزاری اصفهان 15 واسطه گری بیشترین ضربه را به تولید می زند/لزوم توجه به صادرات - اصفهان 15

احسان قمری در حاشیه سفر به کاشان در گفت و گو با خبرنگار اصفهان ۱۵، با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال ۱۴۰۰ به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» یک نقشه راه فراروی سیاستمداران و فعالان حوزه‌های مختلف اقتصادی قرار داد، اظهار داشت: نامگذاری سال‌های اخیر با موضوعات اقتصادی نشان می‌دهد که یکی از مهمترین دغدغه‌های ایشان در مباحث اقتصادی و معیشتی و به خصوص تولید در کشور است.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات تولید در کشور دیدگاه‌های واسطه گری است، ابراز داشت: ضعف زیربناهای تولیدی از دیگر مشکلات در حوزه تولید است که با شیوع ویروس کرونا در کشور درآمد، اشتغال و معیشت مردم تحت تأثیر قرار گرفت.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی بر علیه مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی تصریح کرد: با وجود این موضوع خوشبختانه جوانان و فعالین صنعتی و تولیدی کشور ثابت کرده‌اند از هرگونه تهدید می‌توانند یک فرصت بسازند و از این جهت با تلاش توانستند این تحریم‌ها را پشت سر بگذرانند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته با وجود همه نامهربانی‌ها اقدامات خوبی برای توسعه صادرات غیرنفتی انجام شد، خاطرنشان کرد: خام فروشی به معنای صادرات غیرنفتی نیست و باید اقتصاد کشور از یک اقتصاد نفتی خام فروش به یک اقتصاد تولید محور و با ارزش افزوده تبدیل شود.

قمری با اشاره به حجم تجارت ۸۰ میلیارد ریالی کشور بیان داشت: صادرات حدود ۴۰ میلیارد دلاری کالا و خدمات در سال ۱۳۹۹ بیانگر وجود ظرفیت‌های زیاد برای توسعه تجارت در این بخش است.

تجارت با کشورهای همسایه از ظرفیت‌های پنهان توسعه اقتصادی است

وی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های پیدا و پنهان توسعه اقتصادی، تجارت با کشورهای همسایه است، تاکید کرد: ایران با ۱۵ کشور همسایه است و با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه ایران می‌توان با گسترش تجارت و افزایش صادرات به این کشورها در راستای افزایش تولید در کشور قدم برداشت.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه این کشورها در سال بیش از یک هزار و ۶۰۰ میلیارد یورو از دیگر کشورهای دنیا واردات کالا دارند، افزود: ایران می‌تواند با ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات به این کشورها هم در راستای رونق اقتصادی و افزایش تولید و هم در جهت رفع نیازهای کشورهای همسایه فعالیت کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط ۲۴ میلیارد دلار صادرات به کشورهای همسایه از طرف ایران انجام می‌شود، گفت: این میزان صادرات حدود ۴۰ درصد کمتر از ظرفیت‌های ایران است و این یعنی حتی کمتر از ظرفیت‌های بالقوه خود صادرات داریم.

قمری با بیان اینکه باید تلاش شود تا پایان سال ۱۴۰۱ صادرات ایران به کشورهای همسایه به ۴۸ میلیارد دلار برسد، ابراز داشت: ما نباید از ظرفیت‌های کشورهای همسایه خود در منطقه غافل شویم و اینکه بخواهیم اقتصاد خود را فقط به کشورهای اروپایی و آمریکایی گره بزنیم این کار اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه تولید صادرات محور و صادرات اثرگذار بر تولید مهمترین مؤلفه مورد نیاز این روزهای اقتصاد کشور است، تصریح کرد: بهترین مدل پشتیبانی و مانع زدایی تولید، تلاش برای افزایش تولید صادراتی با هدف ارزآوری جهت تأمین نیازهای بخش‌های تولیدی است.

کد خبر ۵۱۷۴۳۷۸

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 484 views بار دسته بندی : اصفهان تاريخ : 12 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها