خبرگزاری اصفهان 15 مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی - اصفهان 15

مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی، روش های پناهندگی در کانادا و بهترین کیس برای پناهندگی کانادا در این مقاله بررسی خواهد شد. پناهندگی در کانادا یکی از راه های عزیمت و اخذ اقامت به این کشور است. کانادا از سال ۱۹۵۱ اصل محافظت از افراد در برابر آزاد و اذیت حقوق بشر را با امضاء کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگان (کنوانسیون ژنو) به رسمیت شناخت. حق زندگی، آزادی و امنیت شخص نیز در نمودار کانادایی حقوق و آزادی ها ضبط شده است. هرچند، با توجه به کثرت یافتن افرادی که صدد پناهندگی در کانادا هستند، هر روزه تعداد بیشتری از درخواست های پناهندگی رد می شوند.در ادامه به بررسی این نوع مهاجرت و فرایند آن می پردازیم.

تعریف پناهندگی

به منظور اعطاء پناهندگی کانادا، فرد باید خارج از کشور مبدا خود بوده و ترس و هراس قابل توجیهی از آزار و اذیت در وطن خود داشته باشد. بر طبق کنوانسیون ژنو، نه تنها ترس و هراس باید قوی باشد، بلکه آزار و اذیت نیز باید بر اساس دلائلی چون نژاد، ملیت، عضویت در یک گروه اجتماعی خاص یا برخورداری از یک ایده سیاسی باشد. با این حال، تفسیرهای سهل گیرانه تر از این ترس و هراس نیز می تواند به وضعیت پناهندگی منجر شود.

کیس های پناهندگی در کانادا

برای پناهندگی کانادا باید کیس پناهندگی توسط متقاضی به اداره مهاجرت کانادا ارائه شود. کیس های مورد قبول برای درخواست پناهندگی در کانادا از قرا زیر است:

  • پناهندگی سیاسی: یکی از مواردی که افراد می توانند درخواست نمایند بررسی کیس پناهندگی سیاسی می باشد برای درخواست پناهندگی سیاسی فرد پناهجو باید اثبات نماید که در کشور خود به دلیل عضویت در گروه های خاص سیاسی مورد آزار و اذیت قرار گرفته است و اگر به کشور خود باز گردد مورد آزار جسمی، روانی و… قرار می گیرد. به همین دلیل درخواست پناهندگی کانادا و یا کشور دیگر را مطرح نموده است. البته اثبات این مسئله که با قوانین و سیاست های حال حاضر کشور خود مشکلاتی دارید امری دشوار می باشد.
  • پناهندگی مذهبی: یکی از کیس های پناهندگی که این روزها بسیار توجه افراد را به خود جلب نموده است کیس پناهندگی مذهبی می باشد برای اینکه بتوانید کیس پناهندگی مذهبی را مطرح نمایید باید اثبات نمایید که مذهب خود را تغییر داده اید و به دلیل تغییر مذهب در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار دارید که اگر به کشور خود باز گردید ممکن است جان خود را نیز از دست بدهید. در این صورت می توانید درخواست پناهندگی مذهبی خود را مطرح نمایید در صورتی که نتوانید موارد بیان شده را اثبات نمایید درخواست پناهندگی کانادا توسط افسر مربوطه رد خواهد شد.
  • پناهندگی اجتماعی: پناهندگی اجتماعی نیز یکی دیگر از کیس های پناهندگی می باشد اما اگر بخواهید از این طریق درخواست پناهندگی کانادا نمایید باید بیان نمایید که در کشور مبدأ خود به مشکلاتی مانند جنگ، قحطی و… گرفتار بوده اید. در این صورت می توانید درخواست پناهندگی خود را مطرح نمایید اثبات اینکه در کشور با چنین مسائلی روبرو هستید، امری سخت و پیچیده می باشد به همین دلیل در بیشتر مواقع پناهندگی اجتماعی مورد تأیید اکثر جوامع نخواهد بود.
  • کیس بشردوستانه: اتباع خارجی غیر از متقاضیان پناهندگی ممکن است تحت شرایط خاص بتوانند بر مبنای بشردوستانه یا همدلانه در کانادا بمانند. این موارد بشردوستانه شمار اندکی از افراد را دربرمی گیرند که هرگز درخواست پناهندگی نداده اند ولی پرونده شان تحت برنامه های خاصی که برای پرونده های استثنائی تنظیم شده به جریان می افتد. متقاضیان پناهندگی افراد دارای اقامت موقت هستند که به محض یا پس از ورود به کانادا درخواست محافظت پناهندگی می دهند. یک متقاضی پناهندگی در کانادا در صورتی تحت حفاظت دولت قرار می گیرد که پناهنده کنوانسیون تشخیص داده شود یا به خاطر در معرض خطر بودن زندگی، ریسک رفتار ظالمانه یا غیرعادی یا تنبیه، یا در خطر شکنجه بودن، مطابق تعریف کنوانسیون علیه شکنجه از کشور خود گریخته باشد. متقاضی پناهندگی که درخواستش پذیرفته شده می تواند برای اقامت دائم در کانادا درخواست دهد. این درخواست می تواند اعضاء خانواده در کانادا یا خارج از کشور را شامل شود.

مراحل پناهندگی در کانادا

به طور کلی، هیئت مهاجرت و پناهندگی کانادا (IRB) ظرف ۶۰ روز به درخواست پناهجویان رسیدگی می کند. در صورتی که پناهجو از برخی کشورهای معین (برای مثال، کشورهایی که حقوق بشر در آنها رعایت نمی شود) بیاید ، فرایند درخواست پناهندگی سریع تر طی خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید به دارالترجمه رسمی کرمانشاه مراجعه نمایید.

برای درخواست مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی باید مراحل زیر را دنبال کرد:

درخواست پناهندگی در یک درگاه ورودی کانادا

در هر کدام از درگاه های ورودی کانادا می توان درخواست پناهندگی داد. به این معنی که می توان در فرودگاه، بندر یا مرز زمینی درخواست پناهندگی را تسلیم کرد. ماموری که درخواست را دریافت کرده، تصمیم می گیرد که آیا درخواست برای ارجاع به IRB شرایط لازم را دارد یا خیر. درخواست در صورتی واجد شرایط بودن :

برای مصاحبه با IRB وقتی تعیین می شود.

فرد برای تکمیل همه فرم ها در بسته درخواست و تسلیم آن ها به IRB به مدت ۱۵ روز وقت در اختیار دارد.

درخواست در یک دفتر IRCC

می توان در برخی دفاتر مهاجرت، پناهندگان و تابعیت کانادا (IRCC) درخواست پناهندگی داد. در صورتی که فرد در صدد درخواست پناهندگی در یک دفتر IRCC باشد:

باید همه فرم های بسته درخواست را تکمیل کرده و به همراه داشته باشد.

تا زمان مراجعه حضوری و تسلیم فرم های تکمیل شده وقت مصاحبه با مامور مهاجرتی دریافت نخواهد کرد.

به منظور درخواست پناهندگی، فرد باید به ماموران مهاجرتی کانادا اطلاعاتی در زمینه های زیر ارائه دهد:

پیشینه خود و خانواده خود

علت درخواست پناهندگی

این کار با تکمیل فرم ها در بسته درخواست پناهندگی صورت می پذیرد.

درخواست در خاک کانادا برای فرد دارنده اقامت موقت کانادا

درخواست پناهندگی پناهندگان مستقر در کانادا نیز مورد پذیرش واقع شده و متعاقباً برای وضعیت اقامت دائم در کانادا درخواست داده و این اقامت به آن ها اعطاء شده است. در غیر این صورت، این افراد “اشخاص تحت محافظت در کانادا” خوانده می شوند.

استماع دادرسی

در صورتی که درخواست پناهندگی فرد در کانادا شرایط لازم را داشته باشد، باید به IRB به منظور استماع دادرسی مراجعه نماید. مامور زمان و تاریخ استماع دادرسی را به وی ابلاغ کرده و یک احضاریه برای حضور در استماع دادرسی را در اختیارش قرار می دهد. این احضاریه حاوی این اطلاعات است:

  • مکان برگزاری استماع دادرسی
  • زمان حضور فرد
  • زمان شروع جلسه استماع دادرسی
  • فرد در زمان حضور در جلسه باید تمامی مدارک شناسایی خود را به همراه داشته باشد که موارد زیر را شامل می شود:
  • پاسپورت
  • گواهینامه رانندگی
  • هر مدرک دیگری که بر هویت فرد یا علت درخواست پناهندگی وی دلالت دارد
  • وضعیت پناهجویان بعد از قبولی درخواست پناهندگی
  • اثبات وضعیت در کانادا به عنوان پناهنده یا فرد تحت حفاظت

در صورت پذیرفته شدن درخواست توسط اداره مهاجرت یا هیئت پناهندگی کانادا (IRB) ، فرد یک نامه یا سند رسمی دریافت خواهد کرد که می تواند از آن برای اثبات وضعیت خود استفاده کند. در صورتی که فرد مورد حفاظت باشد و به عنوان پناهنده گزینش شده و در کانادا استقرار یافته باشد، سندی تحت عنوان “تایید اقامت دائم” دریافت خواهد کرد. سپس، کارت اقامت دائم (که کارت PR نیز خوانده می شود) به وی اعطاء خواهد شد. چنانچه به خاطر برخورداری از ارزیابی ریسک مثبت پیش از حذف، مورد حفاظت باشید، سندی تحت عنوان “بازبینی وضعیت” دریافت خواهید کرد. هر یک از این مدارک می توانند برای اثبات وضعیت فرد در کانادا مورد استفاده قرار گیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید به دارالترجمه رسمی کرمانشاه مراجعه نمایید.

پناهندگان تحت حمایت دولت (GAR)

GARها شهروندان دائمی هستند که در خارج از کشور برای استقرار مجدد در کانادا، به عنوان پناهندگان کنوانسیون که تحت قانون مهاجرت و محافظت از پناهندگان تعریف می شوند، یا به عنوان اعضاء پناهندگان کنوانسیون در دسته خارج از کشور گزینش می شوند. آن ها از دولت فدرال برای استقرار مجدد کمک دریافت می کنند.

پناهندگان با پشتیبان خصوصی

پناهندگان دارای پشتیبان افراد دارای اقامت دائم هستند که در خارج از کشور برای اقامت مجدد در کانادا انتخاب شده اند. آن ها می توانند در زمره “دسته پناهندگان کنوانسیون خارج از کشور” ، “دسته کشور مبدا” یا “کشور دسته پناهجویی” قرار بگیرند و تحت پشتیبانی سازمان ها، افراد یا گروه های فردی باشند. آن ها به هیچ عنوان از طرف دولت حمایت نمی شوند.

پشتیبان های خصوصی

این افراد یا گروه ها می توانند پشتیبانی فردی را که در صدد مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی است را به عهده بگیرند:

دارندگان توافق پشتیبانی: این گروه ها دارای یک توافق رسمی با دپارتمان برای پشتیانی از پناهندگان هستند.

گروه پنج: این گروه متشکل از پنج یا تعداد بیشتری شهروند کانادایی یا افراد دارای اقامت دائم کانادا هستند که در محل اسکان پناهندگان اقامت دارند.

پشتیبانان اجتماعی: یک سازمان، مجمع، یا شرکت مستقر در مکان اسکان پناهندگان.

ویزای پیوست خانواده پناهجو

به وابستگان پناهنده نیز اقامت دائم اعطا می شود. این افراد اعضاء خانواده پناهنده مستقر در کانادا هستند که در خارج از کشور زندگی می کنند و یا در زمان تسلیم درخواست در کانادا اقامت دارند.

✅ آیا با پناهندگی در کانادا می توان تابعیت این کشور را اخذ نمود؟

تنها بخش کمی از متقاضیان پناهندگی که مشکل جدی و واقعی برای فرار و ترک کشور خود دارند (جنگ زدگی، خطر مرگ، …) می توانند در کشور کانادا و سایر کشورها پناهنده شوند و باقی این افراد به اصطلاح دیپورت خواهند شد.

✅ آیا مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی روش خوبی محسوب می شود؟

خیر. بدلیل عدم امکان بازگشت به کشور مبدا، خطرات مسیر، دشواری زندگی در کمپ، تضمینی نبودن قبولی درخواست پناهندگی و وجود روش های جایگزین، روش پناهندگی در کانادا به هیچ وجه توصیه نمی شود.

✅ آیا کشور کانادا جزو پذیرندگان کنوانسیون ژنو محسوب می شود؟

بله. کشور کانادا جزو کشورهای تابع این کنوانسیون محسوب می شود.

آشنایی با مهاجرت به کانادا از طریق پناهندگی در این اینجا به پایان رسید لطفا نظرات خود را برای ما ثبت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می توانید به دارالترجمه رسمی کرمانشاه مراجعه نمایید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 579 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 29 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.