خبرگزاری اصفهان 15 فوق‌العاده خاص برای پرستاران برقرار شود/۱۱ شهید مدافع سلامت در دوران کرونا - اصفهان 15

شیما صفازاده در گفت‌وگو با خبرنگار اصفهان ۱۵ با گرامیداشت هفته پرستار در خصوص آمار ابتلاء به کرونا در بین پرستاران، اظهار کرد: در دوران کرونا ۱۱ شهید مدافع سلامت در اصفهان داشتیم و لیست این پرستاران شهید به وزارت بهداشت و درمان معرفی شد و با حضور نمایندگان بنیاد شهدا و جانبازان و نمایندگان پرستاری در حال حاضر سه شهید مدافع سلامت از اصفهان مورد تأیید قرار گرفته‌اند و مابقی هم در آینده تأیید می‌شوند.

فعالیت هشت هزار و ۵۰۰ پرستار در بیمارستان‌های دولتی

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود هشت هزار و ۵۰۰ پرستار در بیمارستان دولتی مشغول فعالیت هستند و قریب به چهار هزار و ۵۰۰ پرستار در بیمارستان‌های خصوصی کار می‌کنند. در بیمارستان‌های دولتی حدود یک سوم نیروهای شرکتی و پیمانی ارائه خدمت می‌کنند، بعد از واکسیناسیون کادر درمان هم سه نفر از آنها به درجه شهادت رسیدند و در کل واکسیناسیون کرونا در عدم ابتلای پرستاران به ویروس بسیار مؤثر بود.

عضو هیئت علمی گروه پرستاری مراقبت‌های ویژه تاکید کرد: یکی از موانع خدمتی پرستاران تنوع استخدام است و این اتفاق باعث می‌شود که سه پرستار در بخش مراقبت ویژه یک خدمت ارائه دهند، در حالی که به دلیل تنوع رابطه استخدامی حقوق متفاوتی دریافت می‌کنند.

نیروهای شرکتی یا ۸۹ روزه کارشناسان پرستاری هستند

صفازاده ادامه داد: نیروهای شرکتی یا ۸۹ روزه کارشناسان پرستاری هستند و بسیار کمتر از نیروهای رسمی یا پیمانی پرداختی دارند و این اتفاق باعث وجود بی‌عدالتی در بین همکاران می‌شود و لازم است که برطرف شود تا در زمان ارائه خدمت فرد حس بهتری داشته باشند.

وی در مورد مطالبات پرستاران تصریح کرد: اولین درخواست پرستاران از مسئولین ایجاد عدالت در پرداخت‌ها است تا هر پرستاری با توجه به حرفه خود حقوق و مزایای کافی دریافت کند، در حوزه کادر پرستاری درخواست به حقی داریم و می‌خواهیم برنامه‌ریزی برای جذب بیشتر نیروی انسانی و آزمون‌های استخدامی با ظرفیت‌های مناسب باشد تا به نسبت پرستار به تخت موردنظر برسیم، این تصمیم‌ها کشوری است و در دانشگاه‌های استان نمی‌توان موضوع را حل کرد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان گفت: خواسته دیگر ما این است که فوق‌العاده خاص برای پرستاران برقرار و بودجه این برنامه پیش‌بینی شود. مهم‌تر از همه مسائل اجرای قانون تعرفه‌گذاری و خدمات پرستاری است که هر پرستار بر اساس نوع خدمتی که انجام می‌دهد باید بتواند بر اساس آن مانند پزشکان که برای هر خدمت تعرفه و ضریب مشخص دارند، افزایش دریافتی داشته باشند در این صورت به طور طبیعی کیفیت مراقبت هم افزایش پیدا می‌کند.

به دنبال دریافت احترام متقابل در جامعه هستیم

صفازاده خاطرنشان کرد: به دنبال دریافت احترام متقابل در جامعه هستیم و می‌دانیم اگر خدمت مناسب و با کیفیت به مردم ارائه دهیم این احترام متقابل بین پرستاران و مردم جامعه وجود خواهد داشت. می‌خواهیم مردم اجتماع بدانند که این موانع خدمت پرستاران باعث می‌شود نتوانند خدمت مناسب ارائه دهند و مردم از این موانع بی‌اطلاع هستند.

وی تصریح کرد: دوست داریم مردم حق خود را مطالبه کنند تا بتوانیم جذب پرستاران بیشتری را که در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی نیاز داریم عملی کنیم، در حقیقت مردم نیاز دارند که پرستاران متخصص از بیمار آن‌ها مراقبت کند. در مواردی که تعداد پرستاران کمتر باشد فرصت آموزش آن‌ها هم کمتر می‌شود زیرا باید شیفت‌های بیشتری در بیمارستان حضور داشته باشند.

تربیت پرستاران متخصص در دانشگاه‌ها / خدمات بهینه با رفع موانع خدمتی

صفارزاده ادامه داد: خوشبختانه پرستاران متخصص را در همه بخش‌ها شامل آی سی یو، دیالیز، سی سی یو، زخم و آندوسکوپی داریم. عده‌ای از پرستاران نیز در هر حوزه‌ای دوره‌های خاص را آموزش می‌بینند و این نیروها در دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند. علاوه بر این موارد، گرایش پرستاری مراقبت‌های ویژه را هم داریم و برای فعالیت کردن در این بخش آموزش‌های لازم در مقطع کارشناسی ارشد به پرستاران ارائه می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه پرستاری مراقبت‌های ویژه تاکید کرد: در حال حاضر بخش پرستاری از نظر آکادمیک و علمی از مقطع کارشناسی تا دکترا رشد بسیاری کرده است، در جامعه از یک سو کمبود پرستار وجود دارد و از سوی دیگر دانشگاه‌ها در حال تربیت کردن پرستاران متخصص هستند و اگر موانع خدمتی برداشته شود پرستاران جذب خدمت بهینه به مردم می‌شوند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 344 views بار دسته بندی : جامعه تاريخ : 20 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.