خبرگزاری اصفهان 15 شیوع بیشتر اومیکرون در کودکان/ اصفهان بیشترین میزان سرطان در کودکان را به دلایل مختلف دارد - اصفهان 15

مهرداد معمارزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اصفهان ۱۵ در خصوص کافی نبودن تعداد بیمارستان‌های مخصوص کودکان در کشور، اظهار کرد: سن یک سوم جمعیت کشور زیر ۱۸ تا ۲۰ سال است و از حدود یک هزار و ۵۰ بیمارستان دایر در کشور، تنها هشت بیمارستان به صورت تخصصی به کودکان رسیدگی می‌کند. این تعداد نشان‌دهنده کم‌کاری‌های صورت گرفته نسبت به توسعه امکانات برای سلامت کودکان است.

وی افزود: بیمارستان کودکان امام حسین (ع)، یکی از بیمارستان‌های مخصوص کودکان و آخرین بیمارستان آموزشی درمانی ساخته شده برای کودکان است که به همت مرحوم آیت‌الله کمال‌الدین فقیه ایمانی در سال ۱۳۸۹ راه‌ اندازی شد. این بیمارستان در حال حاضر دارای ۱۹۰ تخت است و طرح توسعه ساختمان منصوری با حدود ۳۰۰ تخت در حال انجام است و امیدواریم تا تیرماه پروژه تکمیل و تجهیز آن شروع شود. با اتمام این طرح جراحی قلب، مغز و اعصاب کودکان در استان اصفهان به مرحله سرویس‌دهی می‌رسد.

۴۳ هزار بستری در بیمارستان امام حسین (ع) از سایر استان‌ها بوده است

رئیس بیمارستان کودکان امام حسین (ع) اصفهان، ادامه داد: با وضعیت موجود تقریباً همه رشته‌های کودکان در بیمارستان کودکان امام حسین (ع) وجود دارد و در هشت رشته، تربیت رزیدنت فوق تخصصی کودکان انجام می‌شود. بیماران از سراسر کشور به این بیمارستان مراجعه می‌کنند و استان‌های چهارمحال بختیاری، خوزستان و لرستان بیشترین مراجعات نسبت به سایر استان‌ها را دارند. بیمارستان کودکان امام حسین (ع)، در زمینه توریسم سلامت فعالیت بسیار خوبی داشته و در مدت فعالیت آن بیش از ۱۵۰ هزار بستری صورت گرفته که حدود ۴۳ هزار بستری از سایر استان‌های کشور بوده است.

وی با اشاره به طرح آینده برای ایجاد مرکز جامع سلامت مادر و کودک و ساختمان سرطان در اصفهان، تصریح کرد: طرح اصلی آینده ایجاد مرکز جامع سلامت مادر و کودک است و ساختمان بعدی که قصد ساخت آن وجود دارد، ساختمان سرطان کودکان است. زمین این ساختمان توسط مردم خریداری شده، طرح ساختمانی آن آماده است و تنها به همکاری خیران برای ساخت آن نیاز است.

معمارزاده افزود: طرح بعدی، ساخت ساختمان مادران پرخطر که هنگام بارداری آن‌ها سلامت مادر یا سلامت جنین در خطر است، در نظر گرفته شده است. در حال حاضر یک مادر در شهری دور و با امکانات کم زایمان می‌کند و اجبار بر این است که نوزاد با آمبولانس به اصفهان منتقل شود. بهتر است مادر در مکانی زایمان کند که امکانات در کنار او وجود داشته باشد. در این راه انتظار می‌رود مردم و خیران برای این اقدام ماندگار یاری کرده و پیش‌قدم شوند. هنگامی که یک کودک سلامت خود را به دست آورد سال‌ها برای کشور مثمرثمر خواهد بود و امید است با کمک رسانه‌ها در این زمینه به اهداف خود دست یابیم.

اهمیت رشد توریسم سلامت در اصفهان

وی با اشاره به ایجاد ۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در آینده، اضافه کرد: در بیمارستان کودکان امام حسین (ع)، در حال حاضر ۶۵۰ نفر مشغول به کار هستند که حدود ۶۰۰ نفر آنها سن زیر ۳۵ سال دارند. در هر یک از ساختمان‌های منصوری و سرطان حدود یک هزار فرصت شغلی و در ساختمان مادران های‌ریستیک نیز حدود ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

رئیس بیمارستان کودکان امام حسین (ع) اصفهان اهمیت رشد توریسم سلامت در اصفهان را متذکر شد و ادامه داد: ممکن است در اصفهان به علت نبود آب در زمینه‌هایی دچار نقصان شده باشیم و باید به فکر انجام اقدامات کنترلی در این زمینه بود که نیاز به آب فراوان نداشته باشد؛ یکی از این موارد توریسم سلامت است. اگر رشد در این زمینه اتفاق افتد، چرخ اقتصاد شهر در حمل‌ونقل، هتل‌داری، رستوران‌داری و صنایع دستی به خوبی حرکت می‌کند.

وی اظهار کرد: اصفهان دارای بیشترین میزان سرطان در کودکان به دلایل مختلف است و شاید این میزان به این علت مراجعه و عزیمت به اصفهان از استان‌های همجوار باشد. در حال حاضر تقریباً روزی یک کودک سرطانی عمل می‌شود و یک روز در میان یک کودک مبتلا به سرطان خون بستری می‌شود که این کودکان نیاز به امکانات ویژه، بخش‌های خاص و استفاده از روش‌های درمانی متناسب کودکان دارند.

اصفهان نیازمند یک بیمارستان مجهز برای پوشش بیماران کل کشور است

معمارزاده با اشاره به لزوم ایجاد بیمارستان مجهز خصوص کودکان در اصفهان، گفت: در حال حاضر مرکز رادیوتراپی اختصاصی کودکان وجود ندارد. هنگامی که کودکی برای رادیوتراپی مراجعه می‌کند از محیط می‌ترسد و نیاز به بیهوشی دارد. امکانات برای افراد بالغ و کودکان یکجا متمرکز شده است و با توجه به اینکه تعداد کودکان سرطانی بالا است، حتماً لازم است بیمارستانی مجهز برای پوشش بیماران کل کشور در اصفهان ایجاد شود.

وی در خصوص آمار بستری و مرگ و میر کرونایی بیمارستان کودکان امام حسین (ع)، افزود: در سال ۹۹ حدود ۹۰۰ و از ابتدای سال جاری حدود سه هزار کودک کرونایی در بیمارستان کودکان امام حسین (ع) بستری شده‌اند و با توجه به تیم قوی بیمارستان و سرویس‌دهی مناسب میزان مرگ و میر و عوارض کرونا فوق‌العاده پایین بوده و قابل مقایسه با سایر بیمارستان‌ها نیست. آمار مرگ و میر بیمارستان کودکان امام حسین (ع) در طول یک سال و نیم چندان بالا نبوده است و بیمارانی که تحت تأثیر کرونا جان خود را از دست می‌دهند معمولاً افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای و اختلالات همراه هستند.

فعالیت ۸۰ هیئت علمی در بیمارستان کودکان امام حسین (ع)

رئیس بیمارستان کودکان امام حسین (ع) اصفهان ادامه داد: با استفاده از ۸۰ نفر از اعضای هیئت علمی، در این بیمارستان بهترین سرویس ارائه می‌شود. در زمینه تجهیزات پزشکی نیز کمبودی وجود ندارد. حدود ۴۰ تخت ICU در بیمارستان کودکان امام حسین (ع) به کودکان سرویس‌دهی می‌کند و شش تخت اختصاص به کودکان کرونایی دارد. به طور کلی در زمینه کرونا کمبودی وجود ندارد و جای نگرانی نیست.

وی با اشاره به احتمال شیوع بیشتر گونه اومیکرون در کودکان، خاطرنشان کرد: در اروپا، انگلیس و آفریقا رده سنی جوان بیشتر گرفتار اومیکرون شده‌اند و با توجه به عدم انجام واکسیناسیون کودکان احتمال دارد که شیوع بیشتری در کودکان داشته باشد. خانواده‌ها باید فاصله‌گذاری را رعایت کرده، از ماسک استفاده کنند و کمتر کودکان را در اجتماعات ببرند تا کمتر در معرض بیماری کرونا قرار گیرند.

معمارزاده اضافه کرد: سرطان بستگی به عوامل مختلف دارد؛ آلودگی هوا که در همه شهرها وجود دارد، عوامل ژنتیک، ازدواج‌های فامیلی، مواد غذایی مختلف و سایر موارد نیاز به تحقیق و بررسی دارند. امید است خیران در زمینه پژوهش سرطان کودکان سرمایه‌گذاری کنند و ما نیز در این زمینه حاضر به خدمت‌رسانی هستیم. جراحی سرطان کودکان در بیمارستان کودکان امام حسین (ع) و مواردی از قبیل شیمی درمانی در بیمارستان سیدالشهدا اصفهان انجام می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 496 views بار دسته بندی : جامعه تاريخ : 26 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.