خبرگزاری اصفهان 15 سیب‌زمینی فریدونشهر همچنان در دست انداز فروش - اصفهان 15

خبرنگار اصفهان ۱۵ – گروه استان‌ها – مریم یاوری: آسیب‌های اقتصادی ناشی از کرونا دامن بخش قابل توجهی از صنایع را گرفته و منجر به خسارات زیادی شده است، در این بین کشاورزان نیز از تبعات این ویروس منحوس در امان نمانده و محصولات صادراتی زیادی در کشور و به ویژه استان اصفهان روی دست کشاورزان مانده است.

سیب زمینی تولید شده در غرب استان اصفهان این روزها در حالی در انبارهای کشاورزی مانده است که هیچ گزینه‌ای برای فروش و یا مصرف آنها روی میز نیست.

کشاورزان خرد هر ساله در فروش محصولشان متضرر می‌شوند

یکی از کشاورزان فریدونشهر در این ارتباط از هزینه‌های سرسام آور تولید سیب زمینی سخن به میان می‌آورد و به خبرنگار اصفهان ۱۵ می‌گوید: هر چند برای تولید سیب‌زمینی زمان وهزینه زیادی صرف می‌شود اما زمان فروش این محصول حتی نصف هزینه تولید نیز پرداخت نمی‌شود.

احمد عبداللهی که معتقد است کشاورزان خرد فریدونشهر برای اینکه بتوانند هزینه‌های اقتصادی خانواده‌شان را پرداخت کنند هر ساله در فروش محصولشان متضرر می‌شوند، ادامه می‌دهد: این در حالی است که همین کشاورزان بدهی‌های بانکی زیادی دارند و برای پرداخت آن با مشکلات جدی روبرو شده‌اند.

کشاورزان خرد فریدونشهر برای اینکه بتوانند هزینه‌های اقتصادی خانواده‌شان را پرداخت کنند هر ساله در فروش محصولشان متضرر می‌شوند

او با تاکید بر اینکه کشاورزان چاره‌ای جز کاشت محصولات کشاورزی ندارند، می‌افزاید: مردم این منطقه سال‌هاست که نسل در نسل کشاورز بوده و به همین روش امرار معاش می‌کنند.

این کشاورز با بیان اینکه در فضای نابه سمان فروش سیب زمینی در فریدونشهر دلالان زیادی قصد خرید محصولات را دارند، می‌گوید: انتظار ما از مسئولان این است که مدیریت بازار محصولات کشاورزی را که در واقع گره گشای اقتصادی است بیش از پیش در دست بگیرند.

تنها یک انبار استاندارد برای نگهداری سیب‌زمینی فریدونشهر وجود دارد

همچنین فرماندار فریدونشهر که معتقد است نوسان قیمت سیب زمینی بزرگ‌ترین چالش کشاورزان است به خبرنگار اصفهان ۱۵ می‌گوید: در حال حاضر نیز قیمت سیب زمینی به شدت افت کرده و قیمت خرید در واقع به ضرر کشاورزان است.

رضا صفری ادامه می‌دهد: از سوی دیگر باید توجه داشت که زیرساخت لازم برای نگهداری سیب‌زمینی در شهرستان فریدونشهر وجود ندارد و در این زمینه نیز کشاورزان با چالش جدی روبه رو هستند.

او می‌افزاید: قابل ذکر است که در حال حاضر در شهرستان فریدونشهر تنها یک انبار صنعتی سیب زمینی با ظرفیت ۶ هزار تن در شهرستان وجود دارد که پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست.

فرماندار فریدونشهر با بیان اینکه انبارهای نیمه سنتی و سنتی نیز در شهرستان وجود دارد، تصریح می‌کند: این انبارها توان نگهداری محصولات کشاورزی را در فصل گرما ندارد و مشکل آفرین خواهند بود.

۳۰ هزار تن سیب‌زمینی روی دست کشاورزان فریدونشهر مانده است

رئیس اداره جهاد کشاورزی فریدونشهر نیز در این ارتباط به خبرنگار اصفهان ۱۵ می‌گوید: دو هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان فریدونشهر برای سیب زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سالانه ۶۰ الی ۷۰ هزار تن سیب زمینی در این شهرستان تولید می‌شود.

علیرضا اصلانی با بیان اینکه از زمان برداشت سیب زمینی فریدونشهر در اوایل پاییز تاکنون تنها حدود ۵۰ درصد و حدود ۳۰ هزار تن از سیب زمینی کشاورزان فریدونشهری فروش رفته است، می‌افزاید: علت این امر را می‌توان همزمان بودن برداشت سیب زمینی فریدونشهر با ۷۰ درصد از تولید کشور در دیگر استان‌ها اعلام کرد.

تاکنون تنها حدود ۵۰ درصد و حدود ۳۰ هزار تن از سیب زمینی کشاورزان فریدونشهری فروش رفته است، علت این امر همزمان بودن برداشت سیب زمینی فریدونشهر با ۷۰ درصد از تولید کشوراست

او با بیان اینکه کشاورزان به امید بهبود شرایط در برابر عدم فروش محصولشان صبوری می‌کنند، می‌افزاید: این در حالی است که هر چه از عمر سیب‌زمینی بگذرد از کیفیت آن کاسته خواهد شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی فریدونشهر با بیان اینکه سیب زمینی کاران فریدونشهر در دست انداز بزرگی گرفتار شده‌اند، ابراز می‌کند: هزینه تولید سیب زمینی برای کشاورزان بسیار بیشتر از یک هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده برای خرید هر کیلو سیب زمینی در این منطقه است.

خرید تضمینی زیر قیمت تولید

او با بیان اینکه خرید تضمینی سیب زمینی وجود دارد اما این قیمت نیز کمتر از یک‌هزار تومان اعلام شده است، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه تناژ تولید سیب زمینی توسط کشاورزان فریدونشهر بالا نیست و اغلب بین ۲۸ تا ۳۰ تن است برای آنها فروش با قیمت تضمینی به صرفه نیست.

اصلانی در خصوص عدم کمبود سردخانه استاندارد برای نگهداری سیب زمینی نیز ابراز می‌کند: برای این امر دولت تسهیلاتی را در نظر گرفته است اما متقاضی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

او با بیان اینکه به دنبال راه‌اندازی صنایع تبدیلی در منطقه فریدونشهر برای استفاده از سیب زمینی تولید شده در این منطقه هستیم، ادامه می‌دهد: باید این امر هر چه زودتر محقق شود چرا که در غیر این صورت محصولات کشاورزی از بین رفته و کشاورزان آسیب جدی می‌بینند.

سیب زمینی خوراک دام می شود

رئیس اداره جهاد کشاورزی فریدونشهر ادامه می‌دهد: مسئولان باید توجه داشته باشند که همه امید کشاورزان فریدونشهر به باز شدن مرزهای عراق برای صادرات محصولاتشان است و چنانچه این امر به زودی محقق نشود این محصول یا باید خوراک دام شود و یا در صورت خوب بودن کیفیت به بذر تبدیل شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فریدونشهر با اشاره به سرانه پایین مصرف سیب زمینی در کشور می‌گوید: سرانه مصرف این محصول در ایران کمتر از ۵۰ کیلو است و این در حالی است که در کشورهای اروپایی سرانه مصرف سیب زمینی بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلو به ازای هر نفر است.

رونق تولید شعاری است که کشاورزان به آن جامه عمل پوشانده‌اند اما در این بین گویا حس مسئولیت مسئولان حوزه کشاورزی و صادرات نسبت به خرید محصولات این قشر از جامعه همچنان کمرنگ است و دسترنج کشاورزان همچنان در دست‌اندازهای دلال بازی مانده است.

کد خبر ۵۱۷۰۶۶۵

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 504 views بار دسته بندی : اصفهان تاريخ : 19 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها