خبرگزاری اصفهان 15 رفع مشکلات مالی پروژه‌ها با ارائه طرحی ویژه/ جهش در منطقه ۲ شهرداری با نگاه عدالت محور - اصفهان 15

به گزارش اصفهان ۱۵، علی قاسم زاده در ادامه بازدیدهای خود از مناطق شهرداری با حضور در منطقه دو در جریان آخرین تحولات و معضلات منطقه قرار گرفت و اظهار کرد: برای سال آتی پیش‌بینی شده سیستم مالی به گونه‌ای عمل کند که مشکلات موجود به حداقل ممکن برسد و متمایل به صفر شود.

وی افزود: با این طرح پیشنهادی اگر پروژه‌ای در منطقه‌ای پیش‌بینی شود، به دلیل مشکلات مالی آن طرح متوقف نمی‌شود. برای کارهایی که حیثیت اجتماعی پشت آن است، خوب نیست که با مردم وارد توافق شده اما در زمان پرداخت‌ها دست شهرداری خالی باشد. این موضوع باعث ایجاد بی‌اعتمادی شده و در دفعات بعدی مردم استقبال لازم را نخواهند داشت.

شهردار اصفهان تصریح کرد: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته مشکلات مالی رفع می‌شود، هم اکنون نیز مقدمات این موضوع در سیستم مالی شهرداری در حال تدوین است و در بودجه ۱۴۰۱ این موضوع مبنای گردش مالی شهرداری قرار می‌گیرد.

قاسم زاده با بیان اینکه سبک مدیریت شهری در این دوره مدیریتی مبتنی بر شهر همگرا است، ادامه داد: لازم است روی کلید واژه این موضوع کار شود، کارگاه‌های این موضوع تشکیل و آموزش‌های لازم داده شود.

وی یکی از ویژگی‌های شهر همگرا را موضوع عدالت محوری ذکر کرد و افزود: منطقه دو شهرداری اصفهان جز مناطقی است که از دید یا مسیر توسعه بازمانده که بخشی از آن ناشی از عدم توجه به عدالت محوری است؛ بنابراین باید تلاش کنیم این ناهمخوانی بین مناطق به حداقل ممکن برسد و عدالت مدنظر ما به لطف خدا تحقق یابد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه لازم است گره‌های شهرسازی پیگیری شود، اضافه کرد: با تیم جدید مدیریتی که بر استانداری حاکم شده و با نگاه عدالت محور این مدیران می‌توان از ظرفیت‌های موجود کمک گرفته تا مشکلات منطقه و نگاه به این نوع محلات کمتر برخوردار، متفاوت شود.

قاسم زاده سرمایه اصلی مناطق را مردم محلات ذکر کرد و گفت: به دلیل بافت روستایی در این مناطق خصلت‌هایی مانند اصالت، نجابت، حریت، قدرشناسی و بسیاری از خصایص دیگر در این مردمان وجود دارد که لازم است از این ظرفیت استفاده کرده و با خود همین مردم کارها را با سرعت بیشتری پیش برد.

وی با بیان اینکه مشارکت‌جویی یکی دیگر از اصول الگوی شهر همگراست، تصریح کرد: این الگو به شدت بر روی استفاده از ظرفیت نخبگان، مردم و بخش خصوصی به عنوان سرمایه‌گذار تاکید دارد.

قاسم زاده تاکید کرد: با نگاه عدالت محور می‌توانیم در انتظار یک جهش در منطقه دو در سال آینده باشیم.

رفع مشکلات مالی پروژه‌ها با ارائه طرحی ویژه/ جهش در منطقه ۲ شهرداری با نگاه عدالت محور

ظرفیت‌های صدور پروانه ساختمانی و نظام ارتفاعی منطقه دچار مشکل است

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان در ادامه این جلسه مساحت منطقه را حدود دو هزار و ۱۲۵ هکتار ذکر کرد و گفت: از این میزان ۴۸ درصد محدوده قانونی منطقه محسوب شده و مابقی خارج از محدوده است، نخستین معضل منطقه نیز همین تقسیم محدوده قانونی و خارج از محدوده بودن است که ۵۲ درصد از اراضی منطقه را شامل می‌شود و باعث می‌شود نتوانیم کار درآمدی ویژه‌ای را در منطقه انجام دهیم.

محمد صیرفی‌نژاد با بیان اینکه جمعیت منطقه بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ حدود ۶۹ هزار نفر است، تصریح کرد: این برآورد و پیش‌بینی برای سال ۱۴۰۰ حدود ۷۴ هزار نفر است، مساحت زمین‌های کشاورزی نیز ۳۶۶ هکتار است که ۲۷۸ هکتار آن زمین‌های کشاورزی داخل محدوده است و باعث می‌شود نتوانیم منابع درآمدی برای منطقه تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه منطقه دو دارای ۹ محله اصلی است، ادامه داد: دهنو، جاوان، ولدان، آفاران، برزان، بابوکان، رسالت، مشکین و بختیار دشت از جمله این محلات است؛ این منطقه با ۱۱۰ هکتار بافت فرسوده با مناطق یک، ۹، ۱۱، ۱۲، ۸ و شاهین شهر و خمینی شهر مرز مشترک دارد.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان اضافه کرد: منطقه در معادل ۱۸ درصد محدوده قانونی پتانسیل صدور پروانه ساختمانی دارد که از این مقدار نیز تاکنون حدود ۵۰ درصد پروانه صادر شده است.

صیرفی نژاد تاکید کرد: تمام مناطق شهرداری اصفهان بافت یکپارچه‌ای دارد، این در حالی است که یکی از معضلات منطقه دو تکه تکه بودن آن است، از قسمت هزار هکتار داخل حریم این منطقه ۲۸۰ هکتار زمین‌های کشاورزی است که به نقاط آسیب در منطقه تبدیل و باعث شده ظرفیت‌های منطقه از بین برود و نتوانیم به درستی پاسخگوی مشکلات مردم آن باشیم.

وی اظهار کرد: ظرفیت‌های صدور پروانه ساختمانی و نظام ارتفاعی منطقه دچار مشکل است به نحوی که کمتر از دو درصد منطقه پتانسیل صدور پروانه شش طبقه روی پیلوت را دارد، حدود پنج درصد پنج طبقه روی پیلوت، ۵۲ درصد از منطقه، چهار طبقه روی پیلوت و ۴۰ درصد سه یا دو طبقه روی پیلوت را دارد که باعث می‌شود انبوه سازی در منطقه و به تبع آن کسب درآمد ناچیز باشد.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان تاکید کرد: اراضی باقیمانده برای صدور پروانه کاربری مسکونی حدود ۱۹۲ هکتار است که نیمی از پروانه‌های ساختمانی آن صادر شده و ما به صورت بالقوه کمتر از ۱۰۰ هکتار برای صدور پروانه ساختمانی زمین داریم.

صیرفی نژاد با اشاره به زمین‌های کشاورزی منطقه، افزود: مساحت زمین‌های کشاورزی داخل محدوده قانونی ۲۷۸ هکتار و خارج از محدوده قانونی ۸۸ هکتار است که چنانچه تغییر کاربری این دسته از املاک صورت گیرد بسیاری از این املاک دارای پتانسیل بالا جهت ساخت و ساز بوده و تأمین کننده اهداف توسعه شهر و منطقه است.

وی اولویت‌ها و مسائل کلیدی منطقه را ذکر کرد و گفت: منفصل بودن شکل فیزیکی منطقه (تنها منطقه ۴ تکه شهر) و عدم انسجام در تعریف کاربری‌ها، چالش‌های حفظ حریم شهر اصفهان در محل اتصال این حریم به حریم شاهین شهر و خمینی شهر، تداخل کاربری‌های ناسازگار با محیط مسکونی از جمله موزائیک سازی های موجود در سطح منطقه، آلودگی هوای ناشی از پالایشگاه، نیروگاه و پتروشیمی و شدت تأثیر آن در محلات بختیار دشت و دهنو، روان سازی و ارتقای سطح کیفی شبکه معابر و بازگشایی گلوگاه‌ها، عدم پرداخت بودجه‌های محرک توسعه، عدم تمایل صاحبان سرمایه به سرمایه گذاری در این منطقه و رونق پایین ساخت و ساز، تعیین تکلیف اراضی کشاورزی و گستره طرح‌های ویژه و … از جمله این مسائل است.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: شهرداری منطقه دو سال گذشته از نظر کسب درآمد رتبه هفتم را میان مناطق شهرداری اصفهان داشته است و تحقق بودجه امسال تا آبان ماه نیز حدود ۵۲ درصد بوده است.

صیرفی نژاد با بیان اینکه بودجه محرومیت زدایی منطقه عملاً به صورت بسیار کمی پرداخت می‌شود، ادامه داد: رویکرد اتخاذ شده با وجود مثبت بودن آن در عمل اتفاق خاصی را برای منطقه رقم نمی‌زند، برای هفت محله منطقه پیشنهاداتی وجود دارد که امیدواریم در فصل تدوین بودجه این موضوع دیده شود تا بتوانیم برنامه‌های خود را برای این محله‌ها پیاده کنیم.

وی با اشاره به پروژه‌های شاخص شهری منطقه که در ردیف بودجه مرکزی قرار دارد، تاکید کرد: تملک فضای سبز بین نهرهای شمس آباد و پرتمان، احداث خانه دوستدار کودک و مشارکت در احداث پایانه صمدیه از جمله این پروژه‌ها است.

رفع مشکلات مالی پروژه‌ها با ارائه طرحی ویژه/ جهش در منطقه ۲ شهرداری با نگاه عدالت محور

هماهنگی بین دستگاهی برای رفع معضل موزائیک‌سازان لازم است

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان ادامه داد: معضل بسیار مهم منطقه دو، تملک فضای سبز بین‌النهرین (۱۸ هکتاری موزائیک سازان) است که سال‌های بسیاری است با استقرار موزائیک سازان مواجه بوده که مشکلات زیست محیطی را به وجود آورده است. حدود ۱۱۰ واحد موزائیک سازی و مابقی زمین‌های کشاورزی لم یزرع است. حکم تعطیلی این واحدها گرفته شده اما به دلیل تداخل با مسائل معیشتی، شهرداری عملاً وارد نشده است. با ارتباطی که با شرکت شهرک‌ها گرفته شده قرار است این صنف به شهرک صنعتی دهق و علویجه منتقل شوند، اما هماهنگی و عزم جدی بین دستگاهی می‌خواهد تا این منطقه یک بار برای همیشه از این آلودگی خلاص شود.

صیرفی نژاد در خصوص پروژه پایانه صمدیه، گفت: حدود ۱۹ درصد از تملک این پایانه باقی مانده است و حدود ۱۵۰ میلیارد تومان لازم دارد تا این تملک به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه یکی از علت‌های اصلی عقب ماندگی قطار توسعه منطقه احداث نشدن شبکه معابر منطقه است، افزود: لازم است شهرداری مرکزی حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد ملک در لکه‌ها و پهنه‌ها خریداری کند، در این راستا منطقه می‌تواند از سهم تفکیک این ملک‌ها استفاده کرده تا ذخایر ملکی منطقه بالا رود و باعث آبادانی و توسعه شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 309 views بار دسته بندی : کلانشهرها تاريخ : 20 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها