خبرگزاری اصفهان 15 خورشید به کمک رفع معضلات شهر می‌آید - اصفهان 15

به گزارش خبرنگار اصفهان ۱۵، شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد محلی در سیاستگذاری شهری می‌توانند با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر به جای سوخت‌های فسیلی علاوه بر تأمین نیاز خود، فرهنگ سازی و استفاده مردمی از این انرژی‌های پاک را در شهرها فراگیر کنند.

طبق بررسی‌های انجام شده شهرداری کلانشهری مانند اصفهان سالانه ۹۰ هزار مگاوات برق برای سیستم‌های آب‌رسانی، آب‌نماها و نورپردازی مصرف می‌کند، تنها در شهر اصفهان ۴۳ هزار پایه روشنایی وجود دارد و در صورتی که انرژی این چراغ‌ها از انرژی خورشیدی تأمین شود در کاهش آلودگی هوا و کاهش هزینه‌ها تأثیر بسزایی دارد. همچنین در صورتی که شهرداری‌ها ناوگان حمل و نقل درون شهری را با وسایل نقلیه برقی جایگزین و بستر عمومی استفاده شهروندان به منظور بهره‌مندی از این تجهیزات را فراهم کنند، بدون شک آلودگی‌های شهری کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد. استفاده از انرژی خورشیدی به منظور تأمین برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی یا ساخت ایستگاه‌های شارژ و حتی تأمین برق دوربین‌های کنترل ترافیک از جمله مواردی است که به راحتی می‌تواند در دستور کار شهرداری‌ها قرار گیرد.

حرکت به سوی «شهرداری پاک» طی یک برنامه ۵ ساله

مهدی بقایی، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در این باره به اصفهان ۱۵ می‌گوید: با توجه به اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر رو به توسعه است، شهرداری اصفهان در نظر دارد از انرژی‌های فسیلی استفاده کمتری کرده و همزمان نیروگاه‌های خورشیدی را در این مجموعه افزایش دهد.

وی از ارائه پیشنهاد تشکیل صندوق توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به شورای اسلامی شهر اصفهان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: حرکت به سوی شهرداری پاک از لحاظ تأمین انرژی طی یک برنامه پنج ساله محقق می‌شود، زیرا موقعیت جغرافیایی شهر اصفهان و تابش خورشید در این شهر، فرصت خوبی را برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی فراهم کرده است که هم بخش‌های سازمانی و اداری و هم بخش خانگی می‌توانند برای درآمدزایی و همچنین استفاده کمتر از سوخت‌های فسیلی از این امکان استفاده کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: در کنار توسعه انرژی پاک، شهرداری اقدام به مدیریت مصرف زیرمجموعه‌های خود نیز کرده است به طوری که با نصب موتورهای پیشرفته، استفاده از سیستم کنترل هوشمند انشعابات، لامپ‌های کم مصرف و اقدامات مشابه، مصرف انرژی فسیلی در شهرداری کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه با تشکیل صندوق توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر شهرداری اصفهان یک شهرداری پاک به لحاظ انرژی خواهد شد، تصریح می‌کند: ساختمان‌های انرژی پاک، ساختمان‌هایی هستند که بتوانند معادل کل مصرف انرژی خود، ۲۰ درصد تولید انرژی تجدیدپذیر داشته باشند. ساختمان‌های با انرژی صفر هم ساختمان‌هایی هستند که کل معادل مصرف خود را تولید انرژی تجدیدپذیر داشته باشند.

بقایی با اشاره به اینکه تولید هر کیلووات انرژی فسیلی، ۵۳۷ گرم دی اکسید کربن وارد هوا می‌کند، خاطرنشان می‌کند: کاهش تولید انرژی‌های فسیلی و توسعه پنل‌های خورشیدی، به کاهش منابع آلاینده هوا هم کمک می‌کند به طوری که یک درخت بالغ بر ۱۱۸ کیلوگرم دی اکسید کربن را از هوا گرفته و به اکسیژن تبدیل می‌کند لذا توسعه نیروگاه‌های خورشیدی طی پنچ سال با مزیت کاشت ۴۰ هزار درخت در شهر برابری می‌کند.

وی با بیان اینکه هدف شهرداری از تشکیل صندوق انرژی، توسعه نیروگاه‌های متوسط به بالا است، می‌گوید: این برنامه هم اکنون در شهرداری در حال اجرا است که با تصویب پیشنهاد تشکیل صندوق از سوی شورای اسلامی شهر، شهرداری معادل درآمد حاصل از تشکیل این صندوق، ملزم به ارائه کمک برای افزایش نیروگاه‌های خورشیدی می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: افزایش نیروگاه‌های خورشیدی علاوه بر کاهش آلاینده‌ها در بلندمدت نیاز به ساخت نیروگاه‌های فسیلی را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر در بخش پدافند غیرعامل هم در زمان قطع جریان برق، می‌توان از این ظرفیت برای تأمین انرژی بهره برد.

وی بر استفاده از توان شرکت‌های داخلی برای تولید و نصب پنل‌های خورشیدی تاکید و تصریح می‌کند: در حال حاضر شهرداری با شرکت‌های داخلی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی همکاری می‌کند و تاکنون هم در بخش تعمیرات، نصب، تأمین قطعات و نگهداری با مشکلی روبه‌رو نبوده‌ایم.

سیاست‌های تشویقی شهرداری برای تولید انرژی پاک از سوی شهروندان

بقایی با اشاره به مصوبه شهر خورشیدی شورای اسلامی شهر، اظهار می‌کند: بر این اساس شهرداری در وهله نخست وظیفه دارد نسبت به تولید و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی اقدام کند، قدم دوم اجرای سیاست‌های اجباری برای ساختمان‌های گروه «ج» و «د» مبنی بر تأمین پنج درصد از انرژی بر اساس متراژ سازه است، در سومین گام هم شهرداری به افرادی که داوطلب تأمین انرژی خورشیدی باشند مشاوره رایگان می‌دهد و از سیاست‌های تشویقی برای آنها استفاده می‌کند.

وی با اشاره به برخی از سیاست‌های تشویقی شهرداری در رابطه با شهروندان می‌افزاید: در حوزه شهرسازی کمیته‌ای برای تسهیل امور شهروندان برای نصب پنل‌های خورشیدی تشکیل شده است به طوری که پیش از این اضافه کردن هرگونه سازه یا ساخت اضافه به ساختمان‌ها باعث جریمه مردم می‌شد اما با اصلاح قوانین در صورت نصب پنل‌های خورشیدی بر روی ساختمان‌ها، جریمه‌ای مشمول شهروندان نمی‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان اضافه می‌کند: این کار از سوی شهروندان در مناطق سه، ۲ و ۱۵ رو به توسعه و افزایش است و شهروندان از این امکان برای فروش برق به شبکه سراسری و درآمدزایی خود استفاده می‌کنند.

ابلاغ ضوابط استفاده از انرژی‌های خورشیدی در قالب شهر خورشیدی اصفهان

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان نیز در این باره به خبرنگار اصفهان ۱۵ می‌گوید: امروزه با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در جهان، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نقش پر رنگی در سبد انرژی جهان به دست آورده است. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و روش‌های سازگار با محیط زیست برای تولید برق یکی از اولویت‌های امروز کشورها به‌شمار می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: امروزه انرژی خورشیدی بزرگترین قابلیت را برای برآوردن نیاز جهان در آینده به عنوان یکی از منابع تجدیدپذیر دارد، به طوری که بیش از ۲۲۰ هزار مگاوات برق تولیدی جهان توسط فناوری‌های خورشیدی در دو بخش فناوری‌های فتوولتاییک و فناوری‌های حرارتی خورشیدی تأمین می‌شود. ایران به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، ظرفیت‌های زیادی برای استفاده از انرژی‌های برق آبی، بادی، خورشیدی، زمین گرمایی و زیست توده دارد و در صورت سرمایه گذاری‌ها در این بخش می‌توان از این نعمت خدادادی به بهترین شکل بهره‌مند شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح می‌کند: با توجه به مصرف بالای انرژی و اثرات مخرب زیست محیطی ساختمان‌ها و همچنین نبود ضوابط و مقررات واحد و یکپارچه در کشور، تدوین ضوابطی یکپارچه که بخش‌های مختلف مؤثر بر مصرف انرژی و جنبه‌های معماری پایدار را در برگیرد، می‌تواند منجر به کاهش مصرف انرژی و اثرات مخرب زیست محیطی ساختمان‌ها شده و بهره‌وری انرژی را ضابطه‌مند کند.

مهدویان خاطرنشان می‌کند: در این راستا معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اقدام به تهیه ضوابط استفاده از انرژی‌های خورشیدی در قالب شهر خورشیدی اصفهان کرده است که این ضوابط تهیه شده در مراجع ذیصلاح از جمله کمیسیون ماده پنج تصویب شد و برای گروه‌های ساختمانی «ج» و «د» جدیدالاحداث استفاده از آبگرم‌کن خورشیدی اجباری شده است؛ در این راستا این ضوابط به مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان ابلاغ و جلساتی با سازمان نظام مهندسی برای اجرایی شدن این مصوبه برگزار شده است و در حال حاضر در پروانه‌های صادره گروه‌های مورد اشاره لحاظ می‌شود.

نقش انرژی‌های تجدیدپذیر در تحقق شهر پاک

احسان خیام‌باشی، یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری نیز در این باره به خبرنگار اصفهان ۱۵ می‌گوید: با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانیم به سمت تحقق شهر پایدار حرکت کنیم، زیرا اکنون که آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات کلانشهرهای کشور محسوب می‌شود، هر چقدر به سمت استفاده از انرژی‌های طبیعی و تجدیدپذیر حرکت کنیم، آلودگی‌ها کاهش می‌یابد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اقلیم گرم و خشک و روزهای آفتابی متعدد اصفهان استفاده از انرژی خورشید باید در دستور کار قرار گیرد؛ در گذشته نیز به موضوع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ساخت اماکن مختلف همچون حمام شیخ بهایی، تغذیه فواره موجود در طبقه ششم کاخ عالی‌قاپو از چشمه خاچیک کوه صفه و بادگیرها در شهرهای کویری توجه شده است.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری تصریح می‌کند: ووبان محله‌ای در نزدیکی شهر فرایبورگ آلمان است که در زمان جنگ جهانی دوم پادگان فرانسوی‌ها بوده که پس از جنگ به منطقه‌ای متروکه تبدیل می‌شود و در ادامه شهرداری و انجمن‌ها با همکاری مالکان، محله‌ای پایدار را در آن احداث کردند؛ استفاده از سلول‌های خورشیدی در سقف منازل برای تولید برق، تولید انرژی از فاضلاب و پسماندهای منطقه، استفاده از خودروهای اشتراکی و ایجاد مکانی برای فروش صنایع دستی در بازارهای هفتگی به دلیل مهاجرپذیر بودن این شهر از دیگر اقداماتی است که در این شهر انجام می‌شود.

خیام باشی خاطرنشان می‌کند: این‌ها نمونه‌ای از به‌کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر در گذشته بوده است، اما امروزه بیشتر نگاه‌ها برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در اصفهان، معطوف به استفاده از سلول‌های خورشیدی برای تولید برق است. البته باید بدانیم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر فقط به استفاده از سلول‌های خورشیدی برای تولید برق نیست بلکه اقدامات دیگری همچون روش‌های گذشته نیز قابل استفاده است.

وی تاکید می‌کند: بسنده کردن به انرژی خورشیدی صحیح نبوده و می‌توان از انرژی‌های تجدیدپذیر بهره بیشتری برد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 489 views بار دسته بندی : کلانشهرها تاريخ : 1 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها