خبرگزاری اصفهان 15 تشریح جزئیات بودجه ۱۴۰۱ شهر اصفهان - اصفهان 15

به گزارش خبرنگار اصفهان ۱۵، مراحل تدوین بودجه در شهرداری نیز همانند دولت از زمان شروع تا خاتمه دارای چهار مرحله است. به این ترتیب که ابتدا دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه در قالب وظایف کلی از سوی وزارت کشور تدوین سپس در هر شهرداری مطابق با این دستورالعمل مبلغ و میزان مخارج اجرای کلیه خدمات و فعالیت‌هایی که باید در طی سال انجام شود برآورد و درآمدهای لازم برای تأمین این هزینه‌ها پیش‌بینی می‌شود.

بودجه تنظیم شده پس از بررسی لازم به صورت بودجه پیشنهادی به شورای اسلامی شهر ارسال می‌شود و زمانی قابل اجراست که از تصویب شورای اسلامی شهر بگذرد.

در همین خصوص به منظور اطلاع از روند تهیه بودجه سال آینده شهر با سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

تدوین بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

هر ساله برای تدوین بودجه از نیمه شهریورماه بازنگری شاخص‌های برنامه و سبد پروژه‌های برنامه به حوزه‌های مختلف ارسال می‌شود تا در صورت نیاز نظرات اصلاحی خود را اعمال کنند، اما امسال به علت تغییر مدیریت شهری، با تأخیر این اتفاق رخ داد، البته ۲۰ مهرماه بخشنامه بودجه به شهرداری ابلاغ شد در این راستا ابتدا ظرفیت‌ها و برآورد منابع را به تفکیک مناطق، سازمان‌ها و شهرداری مرکزی با الگوهای مختلف بررسی کرده که چه مقدار ظرفیت وجود دارد.

در تدوین بودجه رویکردهای میزان اتکا به درآمدهای ساختمانی در سال آینده، توجه بیشتر به مقوله مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و افزایش درآمدهای پایدار به طور ویژه مد نظر قرار گرفته است در این زمینه با روش‌های مختلف علمی برآورد منابع تخمین زده شده تا مبنای بودجه سال آینده قرار داده شود.

در بودجه سال آینده رشد ۲۴ و نیم درصدی نسبت به بودجه امسال پیش‌بینی شده است در واقع بودجه شهرداری به جز سازمان‌ها از هفت هزار و ۸۱۹ میلیارد تومان به ۹ هزار ۷۳۰ میلیارد تومان خواهد رسید البته بودجه سازمان‌ها نیز به آن اضافه می‌شود. بودجه امسال شهرداری با احتساب سازمان‌ها حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

در بخشنامه بودجه تکلیف شده، لایحه بودجه شهرداری به صورت تلفیقی شامل شهرداری، سازمان‌های وابسته و شرکت‌های با مالکیت بالای ۵۰ درصد تدوین شود؛ این رشد نسبت به سال قبل بررسی می‌شود، زیرا ممکن است شرکتی با مالکیت بالا ۵۰ درصد در طول یک سال اخیر اضافه شده باشد و دلیل افزایش بودجه اضافه شدن پایه و افزایش در بر گیرندگان است.

در رابطه با سازمان‌ها همچنان مشغول به کار هستیم زیرا سازمان‌ها در دو بخش درآمد دارند که بخشی از آن برای ما منظر هزینه‌ای پیدا می‌کند و به آنها ارقام مشترک می‌گوئیم چون برای شهرداری هزینه است و از دید آنها فروش خدمات به شهرداری محسوب می‌شود و بخشی دیگر از درآمد سازمان‌ها شامل درآمد عملیاتی است که این درآمدها نیز به بودجه سال آینده اضافه می‌شود و جمع اینها، مجموع بودجه شهرداری اصفهان و سازمان‌ها و شرکت‌های با مالکیت بالای ۵۰ درصد را تشکیل می‌دهد.

بخشنامه وزارت کشور تکلیف کرده، حقوق، دستمزد و رفاهیات را باید ۱۰ درصد افزایش دهیم که این افزایش اعمال شده است و بخشی از هزینه‌های جاری شامل نگهداری از شهر را نیز افزایش معقول دادیم.

تمرکز بودجه ۱۴۰۱ بر چه محورهایی است؟

بودجه در پروژه‌های منطقه‌ای، مهم منطقه‌ای و شاخص شهری در حوزه عمرانی توزیع شده است؛ امسال نیز با توجه به رویکرد شهردار پروژه‌های محله محوری نیز اضافه شده که با نگاه به محلات به ویژه محله‌های کم برخوردار، بودجه‌ای حدود ۴۰۰ میلیارد تومانی را در کل مناطق تحت عنوان بودجه محله محوری تعریف می‌کنیم.

در این راستا حداقل دو محله در هر منطقه هدف هستند که کار شاخص در آن محله‌ها انجام شود و در این دوره از مدیریت شهری قرار است به تمام محلات به ترتیب در سال‌های پیش رو نگاه ویژه داشته باشیم. البته اجرای پروژه‌های شاخص، مهم منطقه‌ای و منطقه‌ای نیز در شهر ملموس خواهد بود.

احداث رینگ حفاظتی و حلقه چهارم و پروژه قطار شهری از جمله پروژه‌های شهری در دستور کار است، اما به همان نسبت به یک گلوگاه محلی مانند پارک و پیاده‌رو نیز نیاز داریم در این راستا برای ایجاد توازن بخشی از بودجه را به پروژه‌های محله محور اختصاص دادیم و در حال احصای پروژه‌ها در محلات هستیم تا بر اساس مطالعات انجام شده، طرح‌های ارتقای کیفی و بازآفرینی بر اساس پیشنهاد مناطق و مشاوره در قالب میز محلات پالایش شود، البته پروژه‌های محله محور در راستای پروژه‌های منطقه‌ای تعیین می‌شود؛ زیرا جنس پروژه‌های محله محور به پروژه‌های منطقه‌ای تنه میزند، در مناطق پیاده‌رو سازی داریم در حالی که در محلات هم ممکن است پیاده‌رو سازی نیز داشته باشیم به همین علت این دو پروژه را با یکدیگر بررسی می‌کنیم تا هم‌پوشانی نداشته باشند و همدیگر را تکمیل کنند.

تاکنون پیش‌نویس پروژه‌های شاخص و مهم منطقه‌ای شش منطقه انجام شده و طی روزهای آینده پیش‌نویس بودجه همه مناطق را با حضور شهردار آماده می‌کنیم و همزمان با این فرایند، بحث سازمان‌های جاری و رفاهی را پیش می‌بریم.

مراحل تدوین بودجه ۱۴۰۱ چه زمانی به پایان می‌رسد و به شورا تقدیم می‌شود؟

از لحاظ قانونی تا پایان دی‌ماه باید بودجه ۱۴۰۱ را تقدیم شورا کنیم که در آخرین یکشنبه دی‌ماه (بیست و ششم دی‌ماه) باید لایحه بودجه شهرداری اصفهان به شورا تقدیم شود؛ بنابراین تا هفته اول دی‌ماه کلیات بودجه بسته می‌شود.

در تدوین بودجه با شورا در ارتباط بوده‌ایم به طوری که در جلسات پروژه‌های شاخص و مهم منطقه‌ای اعضای شورا حضور داشتند. تدوین بودجه فرآیند مفصلی است که ارزیابی و نظارت آن را سخت می‌کند در این راستا به دنبال معقول و متمرکز کردن ردیف‌های بودجه هستیم تا نظارتی بهتر و اثربخش داشته باشیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 482 views بار دسته بندی : کلانشهرها تاريخ : 26 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها