خبرگزاری اصفهان 15 اماو اگرهای بازگشایی اماکن گردشگری کاشان/مسئولان اتفاق‌نظر ندارند - اصفهان 15

خبرنگار اصفهان ۱۵، گروه استان‌ها – هادی نجف زاده: اینکه وزیر به عنوان بلندترین مقام بهداشتی و درمانی یک کشور برای عدم سفر هموطنانش به التماس و قسم خوردن افتاده است بدین معناست که در شرایطی هستیم که همانند آتش زیر خاکستر ممکن است ویروس سرکش کرونا باز جانی تازه به خود گرفته و زندگی برخی از خانواده‌ها را مجدداً به آتش بکشاند.

بیش از ۱۳ ماه است که ویروسی خانمان سوز کرونا به جان انسان‌های روی این کره خاکی افتاده است که در واقع فصلی نوین از سبک زندگی را هم برای آدمیان تعریف کرده است، در این بین اما سیاستمداران و تصمیم گیرندگان در کشورهای مختلف به اقتضای شرایط برای مدیریت و کنترل این ویروس و اپیدمی به گونه‌های مختلف وارد عرصه شده‌اند.

بعد از حدود ۱۳ ماه از شیوع این ویروس و در حالی که اعضای کادر بهداشتی و درمانی کشور خسته‌تر از هر روز در کنار تخت بیماران مشغول خدمت و مراقبت از بیماران هستند و از طرف دیگر با خواهش و التماس از مردم می‌خواهند دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و سفر نروند و در تجمعات شرکت نکنند؛ افرادی که در ستادهای مختلف استانی و ملی در حال تصمیم گیری هستند هر چند مردم را تشویق به سفر نمی‌کنند ولی عملاً به گونه‌ای رفتار می‌کنند که مردم را راهی جاده‌ها و شهرهای مختلف می‌کنند.

در این میان؛ کاشان به دلیل سابقه طولانی تاریخی و برخورداری از اماکن گردشگری و فرهنگی فراوان و همچنین قرارگیری در مجاورت کریدور شمال-جنوب همیشه مورد توجه مسافران و گردشگران نوروزی بوده است.

کاشان یکی از شهرهایی است که در دو ماه ابتدایی اپیدمی کرونا در کشور روزها و شب‌های سیاهی را گذراند و بسیاری از شهروندان کاشانی بر اثر شیوع این ویروس داغدار عزیزان خود شدند و هم اکنون در حالی که بیش از یکسال از آن روزگار سیاه گذشته است و هنوز برخی مردم منطقه کاشان به طرق مختلف ابتلاء و بستری، گرفتار ویروس منحوس کرونا شده‌اند، باید بار ناشی از انتقال احتمالی ویروس توسط گردشگران و مسافران را هم تحمل کنند.

تصمیم ناگهانی مسئولان برای بازگشایی اماکن گردشگری کاشان

چند روز پیش از آغاز سال جدید بود که مهران سرمدیان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان طی اطلاعیه‌ای که به صورت رسمی از درگاه‌های اطلاع رسانی این اداره منتشر شد اعلام کرد که تمامی اماکن گردشگری و تاریخی کاشان به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تا ۱۴ فروردین بسته است.

این تصمیم به دلیل اینکه می‌توانست حجم ورود مسافران و گردشگران را به شهر کاشان تا حد زیادی کاهش دهد مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت.

از سویی دیگرچند روز پیش تر از آن، جلسه مدیریت بحران شهرستان با حضور منصور شیشه فروش مدیرکل بحران استانداری اصفهان در فرمانداری کاشان برگزار شد ئ رئیس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از شیشه فروش خواستند که با انتقال دغدغه مردم کاشان به استاندار و اعضای محترم ستاد استانی مبارزه با کرونا در مورد سفر دیگر هموطنانمان به کاشان در ایام نوروز، با اتخاذ تصمیم واحد به دلیل اینکه کاشان در آستانه وضعیت نارنجی قرار داد، سفر به کاشان محدود شود.

بعد از تصمیم رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با تعطیلی مراکز گردشگری و تاریخی کاشان برخی از فعالین گردشگری و توریستی کاشان با استناد به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا که سفر به شهرهای زرد را بلامانع دانسته بود خواهان لغو این تصمیم شدند.

کل حمایتی که از فعالین حوزه گردشگری کاشان شد فقط به اعطای یک وام آن هم با سود ۱۲ درصد خلاصه شد، بر این اساس باید زمینه لازم برای سفر ایمن باید فراهم شود نه اینکه با پاک کردن صورت مسئله و تعطیل کردن مراکز گردشگری عملاً تیر آخر را بر پیکر نحیف این صنعت بزنیم فعالان گردشگری حمایت نشدند، اماکن توریستی بازگشایی شد!

نایب رئیس انجمن بومگردی کشور و یکی از فعالین گردشگری و توریستی کاشان در گفت و گو با خبرنگار اصفهان ۱۵ با اشاره به اینکه فعالان این حوزه در طول ۱۳ ماه گذشته سخت‌ترین شرایط را به واسطه شیوع ویروس کرونا تحمل کرده و عملاً هیچ حمایتی نشده‌اند، اظهار داشت: فعالان این بخش معتقدند که اگر قرار باشد اماکن گردشگری در نوروز ۱۴۰۰ نیز بسته باشد، هیچ مسافری با کاشان سفر نمی‌کند و کسب و کار افرادی که در حوزه گردشگری کاشان فعالیت می‌کنند عملاً باز هم مثل ماه‌های پیش از آن تعطیل می‌شود.

اکبر رضوانیان با بیان اینکه کل حمایتی که از فعالین حوزه گردشگری کاشان شد فقط به اعطای یک وام آن هم با سود ۱۲ درصد خلاصه شد، ابراز داشت: همانطور که مسئولین هم گفته‌اند زمینه لازم برای سفر ایمن باید فراهم شود نه اینکه با پاک کردن صورت مسئله و تعطیل کردن مراکز گردشگری عملاً تیر آخر را بر پیکر نحیف این صنعت بزنیم.

وی با اشاره به اینکه بخش گردشگری کاشان زودتر از تمام مراکز و حتی قبل از ابلاغ رسمی خود نسبت به تعطیلی مراکز اقامتی و گردشگری خود اقدام کردند، تصریح کرد: ما هم شرایط شهر و کشورمان را درک می‌کنیم و اعتقاد داریم مبارزه با این ویروس را باید با جدیت دنبال کنیم ولی اگر اقدامات لازم برای سفر ایمن به کار بسته شود هم امکان سفر مسافران و گردشگران وجود دارد و هم اینکه می‌توان از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کرد.

درباره اینکه در طول بیش از یک سال گذشته صنعت گردشگری و توریسم بدترین آسیب‌ها را از شیوع ویروس کرونا متحمل شد و بسیاری از فعالین این حوزه در شرایط سختی گذران زندگی کردند در آن شکی نیست.

متأسفانه در این مدت هیچ حمایت شاخصی از فعالان این حوزه نشد و به جز اعطای یک فقره تسهیلات عملاً آنها گوشه رینگ میدان مبارزه با کرونا تنها ماندند. بسیاری از فعالین این حوزه با تغییر شغل و برای گذران زندگی رو به سوی حرفه و شغل‌های دیگر آوردند و سرمایه‌های بسیاری از افراد در این حوزه در طول یکسال گذشته به دلیل عدم مسافرت‌ها خاک خورد.

بازگشایی های بی حساب و کتاب و گسترش شیوع کرونا

با این وجود و با اطلاع از تمام این مشکلات و نامهربانی هایی که به صنعت گردشگری روا داشته شد آیا بازگشایی های بی حساب و کتاب جز تداوم شرایط کنونی و گسترش شیوع بیشتر کرونا و اعمال محدودیت‌های بیشتر چه نتیجه دیگری می‌تواند در پی داشته باشد؟

در این ارتباط حجت الله غلامی سخنگوی ستاد استانی مبارزه با کرونا با اعلام اینکه شرایط برخی از شهرهای استان اصفهان از نظر شیوع ویروس کرونا روبه وخامت است، اعلام کرد: کاشان با افزایش موارد بستری و ابتلاء در حال تبدیل از وضعیت کرونایی زرد به نارنجی است.

در همین حین مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار اصفهان ۱۵ از بازگشایی اماکن تاریخی و گردشگری کاشان از تاریخ دوم فروردین خبر داد و اظهار داشت: مقرر شده است تمامی مراکز گردشگری کاشان با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و به صورت سانس به سانس و به تعداد محدود میزبان گردشگران و مسافران نوروزی باشد.

فریدون الله یاری با بیان اینکه بلیط این اماکن فقط به صورت اینترنتی باید به فروش برسد، ابراز داشت: هرگونه فروش بلیط به صورت حضوری ممنوع است.

وی افزود: قیمت بلیط‌ها نسبت به نوروز سال ۹۹ هیچ گونه افزایشی نداشته و به همان نرخ یکسال پیش به فرو می‌رسد.

اما مشاهدات میدانی خبرنگار اصفهان ۱۵ در کاشان نشان می‌دهد که هیج کدام از سخنان جناب آقای مدیرکل در مورد باغ جهانی فین کاشان صادق نیست‌.

هجوم مسافران به باغ فین، رعایت فاصله گذاری اجتماعی به صفر رسید

متأسفانه همزمان با بازگشایی اماکن گردشگری و تاریخی کاشان شاهد هجوم مسافران و گردشگران به باغ فین به عنوان یکی از سه مرکز پربازدید ایران در نوروز ۹۸ بودیم که بدون رعایت هیچ‌گونه فاصله اجتماعی مشغول خرید بلیط به صورت حضوری برای بازدید از این میراث جهانی هستند.

از شب گذشته فیلمی در شبکه‌های اجتماعی کاشان منتشر شده است که مسافران و گردشگرانی که برای بازدید به این مکان مراجعه کرده‌اند، چگونه بدون در نظر گرفتن و رعایت هیچ گونه فاصله اجتماعی در حال خرید بلیط هستند.

اینکه قرار است به گفته برخی از مسئولین زمینه برای سفر ایمن شهروندان و هموطنان عزیز فراهم شود؛ در چه حد واقعیت دارد خدا می‌داند. کسی نه مخالف سفر و گردش است و نه کسی بر وضعیت کنونی پیش آمده برای فعالین گردشگری کاشان و کشور راضی است ولی اعتقاد داریم مسئول و مدیری که رضایت به سفر مسافران و گردشگران در شهرهای مختلف می‌دهد حداقل زیرساخت‌های لازم برای به قول خودشان سفر ایمن را فراهم کند.

اینکه در راحت ترین شکل ممکن توسط مسئولین و مدیران محترم ستاد استانی مبارزه با کرونا تصمیم بر بازگشایی اماکن تاریخی و گردشگری شود و یک عده مسافر و گردشگر به شهری پرتردد و گردشگرپذیر مثل کاشان سفر کنند و بعد از آن مردم و کادر بهداشتی و درمانی این شهر تقاص خوشی های دیگران را بدهند دور از انصاف است.

مسئولان علوم پزشکی: مخالف سفر هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان هم در گفتگو با خبرنگار اصفهان ۱۵ با اشاره به اینکه موضع دانشگاه همان موضع وزیر بهداشت است، اظهار داشت: ما با هرگونه سفر همشهریانمان به دیگر شهرها و یا سفر دیگر هموطنان به کاشان مخالفیم.

سیدعلیرضا مروجی با بیان اینکه وضعیت کنونی کاشان بسیار شکننده و در عین حال خطرناک است، ابراز داشت: ورود مسافران به کاشان و حتی مسافرت رفتن شهروندان کاشانی می‌تواند باعث گردش ویروس کرونا و عملاً ادامه زنجیره شیوع این ویروس شود و این موضوع می‌تواند طی روزهای آینده اثرات خود را نشان دهد.

بازگشایی اماکن گردشگری و تاریخی کاشان در شرایط کنونی به صلاح نیست و این می‌تواند باعث ورود مسافر به کاشان شود، در صورتی که این موضوع تداوم داشته باشد مطمئناً طی روزهای آینده شاهد ورود بیشتری از مسافر و گردشگر به کاشان و به دنبال آن احتمال چرخش بیشتر ویروس خواهیم بود وی با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در منطقه کاشان از مرز ۱۵ هزار نفر گذشته است، تصریح کرد: درصد قابل توجهی از این افراد یا به شهرها و مناطق دیگر سفر کرده و یا میزبان یک یا چند مسافر از شهرهای دیگر بوده‌اند و حضور در تجمعات آنها باعث شده است که ویروس منتقل شود که در برخی از موارد هم متأسفانه شاهد ابتلای خانوادگی بوده‌ایم.

بازگشایی اماکن گردشگری و تاریخی کاشان در شرایط کنونی به صلاح نیست

وی با بیان اینکه بازگشایی اماکن گردشگری و تاریخی کاشان در شرایط کنونی به صلاح نیست و این می‌تواند باعث ورود مسافر به کاشان شود، خاطرنشان کرد: در صورتی که این موضوع تداوم داشته باشد مطمئناً طی روزهای آینده شاهد ورود بیشتری از مسافر و گردشگر به کاشان و به دنبال آن احتمال چرخش بیشتر ویروس خواهیم بود؛ آنچه مسلم است بی توجهی به قوانین و دستورالعمل‌های بهداشتی حتماً نمی‌تواند باعث قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا شود.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به وضعیت نه چندان مناسب کرونایی در چند شهر کشور از جمله کاشان احتمال تغییر وضعیت آنها را داد و بر این اساس احتمالاً طی روزهای آینده شاهد تغییر وضعیت کرونایی کاشان از زرد به نارنجی و یا حتی قرمز خواهیم بود.

سفر یکی از رایج‌ترین راه‌های گسترش شیوع کروناست چرا که بسیاری از افراد مسافر دانسته یا ندانسته ناقل این ویروس خطرناک بوده و یا حتی ممکن است در طول سفر ویروس به آنها منتقل شود و این امر یعنی ویروس با سرعت و امکان بیشتری در سطح کشور گردش می‌کند.

همانطور که پیشتر گفته شد آنچه بر فعالین حوزه گردشگری در طول یکسال اخیر پیش آمده است، قابل درک است و شرایط کنونی باید توسط دولت بر آنها تسهیل شود ولی بازگشایی هایی که هیچ تمهیداتی برای آن اندیشیده نشده است هم قابل پذیرش نیست چراکه بسیاری از مردمان کاشان بیش از ۱۳ ماه هست که حتی از سفر به روستاها و شهرهای اطراف به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا خودداری کرده و حضور در منزل را حتی به حضور در اماکن عمومی مثل رستوران و کافه و غیره ترجیح داده‌اند ولی حال باید شاهد تصمیماتی باشند که ضرر و آسیب آن در نهایت متوجه خود آنها یا اطرافیان آنهاست.

اگر قرار است روی سفر ایمن مانور داده شود باید زیرساخت‌های آن هم فراهم شود؛ اینکه فقط در رسانه‌ها مدام دم از سفر ایمن بزنیم مشکلی از مردم و فعالین حوزه گردشگری حل نمی‌شود.

کد خبر ۵۱۷۴۴۹۷

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 390 views بار دسته بندی : اصفهان تاريخ : 12 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها