خبرگزاری اصفهان 15 آخرین جزئیات زلزله جنوب ایران/پس لرزه‌ها ادامه دارد - اصفهان 15

به گزارش خبرنگار اصفهان ۱۵، در ساعت ۱۵:۳۶ روز گذشته _یکشنبه ۲۳ آبان‌ماه_ زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶ ریشتر در شمال بندر عباس رخ داد و یک دقیقه بعد یعنی در ساعت ۱۳:۳۸ زلزله دیگری با بزرگی ۶.۵ در این منطقه به ثبت رسید.

بندرعباس یک منطقه لرزه‌خیز است

علی بیت‌الهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به زلزله روز گذشته در شمال بندرعباس، گفت: در ۴۷ کیلومتری شمال بندرعباس زلزله‌ای به بزرگی ۶.۵ رخ داده است که بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کردم این زمین لرزه در کرمان نیز احساس شده است.

وی زمان این رخداد لرزه‌ای را ساعت ۱۵:۲۸ دقیقه و ۴۸ ثانیه دیروز _یکشنبه ۲۳ آبان‌ماه_ اعلام و تصریح کرد: هنوز اطلاعاتی از میزان خسارات این زلزله به دست ما نرسیده است، ولی اگر این زلزله در نزدیکی مراکز جمعیتی رخ داده باشد، با توجه به بافت مسکونی این مناطق که سازه‌های خشت و گلی و بنایی هستند، قطعاً مخرب است.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به گسل‌های این منطقه اشاره کرد و افزود: در رابطه با گسل‌های مسبب این زلزله، احتمال داده می‌شود که منتهی‌الیه گسل‌های زاگرس است که در بالای تنگه هرمز واقع شده است، ولی نیاز به بررسی بیشتر دارد.

وی با بیان اینکه بندرعباس یک منطقه لرزه‌خیز است، گفت: به ویژه در شمال بندرعباس، در جایی که جهت ساز و کار تکتونیکی تغییر می‌کند، بسیار لرزه‌خیز است. در این منطقه یک گره تکتونیکی واقع شده و زمین لرزه‌های زیادی در این منطقه ایجاد شده است و از آن به عنوان یک زون لرزه‌ای یاد می‌شود.

زلزله بندرعباس در جزیره قشم هم احساس شده است

مختار سلحشور افزود: زلزله‌ای با قدرت ۶.۴ در مقیاس ریشتر در ساعت ۱۵:۳۶ در عمق ۱۸ کیلومتری به مرکزیت لافت جزیره قشم رخ داد و در کوه گنو هم احساس شد.

وی با بیان اینکه این زلزله به شدت در بندرعباس، میناب، رودان و جزیره قشم احساس شده است، تصریح کرد: گزارش‌های مردمی از میزان شدت خرابی‌ها خبر می‌دهد، اما جهت بررسی و ارزیابی دقیق اکنون تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شده‌اند.

سلحشور با اشاره به اینکه میزان خرابی و وسعت آن بزودی اطلاع رسانی می‌شود، اضافه کرد: ستاد بحران در آماده‌باش کامل به سر می‌برد.

خسارات وارد شده زلزله به راه‌های هرمزگان

فرهاد مهریاری مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره خسارات وارد شده به محورهای مواصلاتی این استان ناشی از وقوع زلزله اظهار کرد: روز گذشته دو زلزله در فاصله زمانی کم در هرمزگان رخ داد که خوشبختانه آسیب جدی به جاده‌ها، سازه‌ها و پل‌ها وارد نکرد.

وی افزود: تنها در دو نقطه در محور بندرعباس-حاجی‌آباد یکی در محدوده پلیس‌راه حاجی‌آباد و دیگری در دهانه جنوبی تونل تنگ‌زاغ به دلیل ریزش کوه و تراشه به سطح راه، مجبور به انسداد موقت این محور شدیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: طی ساعات گذشته عوامل راهداری مشغول پاکسازی مسیر بودند و پس از ساعاتی این محور بازگشایی شد و مشکل دیگری در راه‌های اصلی و فرعی این استان وجود ندارد.

تعداد مصدومان زلزله هرمزگان به ۹۹ نفر رسید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تعداد مصدومان زلزله روز گذشته به ۹۹ نفر رسید.

فاطمه نوروزیان صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ۹۹ مصدوم در حال حاضر ۱۰ نفر بستری هستند که پنج نفر در بخش اورژانس هستند و پنج نفر در بخش بستری هستند.

وی با بیان اینکه ۸۸ نفر پس از دریافت اقدامات درمانی سرپایی مرخص شدند، تصریح کرد: اغلب این افراد دچار پیچ خوردگی و تنگی نفس شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با اشاره به فوت یک نفر در این زلزله، ادامه داد: اغلب این مصدومیت‌ها یا به دلیل اضطراب ناشی از زلزله یا در هنگام ترک یا فرار از محل قرارگیری افراد بوده است.

حال ۲ تن از مصدومان زلزله بندرعباس وخیم است

مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، صبح امروز دوشنبه اظهار کرد: با ارزیابی کامل تمامی روستاهای محدوده ۳۵ کیلومتری از کانون زلزله، مشخص شد که موردی از فوتی در این مناطق نداشته‌ایم.

وی افزود: مصدومان این دو زلزله که شمار آنان به بیش از ۸۰ نفر رسیده عمدتاً به دلیل ترس از زلزله و پس از آن دچار مصدومیت و یا عارضه شده‌اند که بیشتر ناشی از ترس از شدت زلزله بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان همچنین از وخامت حال دو نفر از مصدومان زلزله بندرعباس خبر داد و تصریح کرد: یکی از مصدومان به دلیل سقوط از داربست در ارتفاع و دیگری نیز به دلیل استرس شدید ناشی از باقی ماندن در آسانسور در زمان زلزله دچار عارضه شده که اکنون در حال دریافت خدمات درمانی هستند.

حسن‌زاده در مورد میزان دقیق خسارات نیز گفت: برآوردها آن است که بیش از سه هزار منزل مسکونی از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده‌اند اما اکیپ‌های بنیاد مسکن از صبح فردا در منطقه به ارزیابی دقیق خواهند پرداخت. همچنین در زمینه راه‌های مواصلاتی نیز خساراتی جدی به برخی محورها وارد شده و ریزش کوه نیز در موارد متعددی داشته‌ایم که لازم است میزان خسارات این بخش نیز به طور دقیق پایش شود.

زلزله جنوب ایران در امارات و عربستان هم احساس شد

بر اساس اعلام مرکز هواشناسی امارات، پس لرزه‌های زمین لرزه ۶.۴ ریشتری در جنوب ایران در چندین منطقه از امارات و عربستان نیز احساس شده است.

شبکه العربیه در گزارشی اعلام کرد: تعدادی از شهروندان در برخی از شهرهای نواحی شرقی عربستان نیز لرزه‌های خفیفی احساس کرده‌اند.

همچنین مرکز لرزه نگاری اروپا- مدیترانه شدت این زمین لرزه را ۶.۵ ریشتر اعلام کرده که در ۶۸ کیلومتری شمال غرب بندرعباس به وقوع پیوسته است.

هرچند در گزارش‌های اولیه که مرکز هواشناسی امارات توئیت کرد، شدت این زمین لرزه در جنوب ایران ۶.۲ ریشتر اعلام شده است.

بنا بر گزارش العربیه، ساکنان ابوظبی، دبی و رأس‌الخیمه از لرزش ساختمان‌ها و خانه‌ها در پی وقوع این زلزله خبر دادند هرچند تاکنون خسارت جدی گزارش نشده است.

پس لرزه‌ها ادامه دارد / بازدید معاون اول رئیس جمهور از مناطق زلزله‌زده بندرعباس

شب گذشته بر اثر دو زلزله ۶.۴ و ۶.۳ ریشتری در هرمزگان بخش‌هایی از بندرعباس دچار خسارت شدند. در این زلزله یک نفر کشته و ۸۳ نفر مصدوم شدند. از بامداد امروز تاکنون پس لرزه‌ها در هرمزگان ادامه دارد.

محمد مخبر به همراه وزرای نیرو و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ساعت ۲۳:۳۰ دیشب وارد بندرعباس شد و بلافاصله به همراه وزرا، استاندار هرمزگان و جمعی از مسئولان استانی به بخش فین، کانون دو زمین لرزه شدید روز گذشته بندرعباس سفر کرد.

وی از روستای گیشان غربی که خسارت زیادی از زلزله دیده بازدید کرد و علاوه بر صحبت مستقیم با مردم، در جریان آخرین وضع امدادرسانی به مردم این روستا قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهور در جریان این بازدیدها گفت: گرچه بر اثر این دو زلزله تنها یک فوتی گزارش شده است، اما خسارت‌های زیادی به منازل مسکونی و دام مردم در بخش فین وارد شده است.

بازتاب زلزله بندرعباس در رسانه‌های چین

رسانه‌های نوشتاری، صوتی و تصویری روسیه و چین در گزارش‌های جداگانه از به نقل از اطلاعات مراکز دانشگاهی و پژوشگاه‌های زمین لرزه نگاری، زلزله استان هرمزگان را بازتاب داده‌اند.

“سی جی تی ان“، تلویزیون انگلیسی زبان چین در گزارشی نوشت: بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری مدیترانه اروپا (EMSC)، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۳ ریشتر روز یکشنبه حوالی بندرعباس در جنوب استان هرمزگان را لرزاند.

این گزارش می‌افزاید: داده‌های این مرکز نشان می‌دهد که این زمین لرزه که پیش از این ۶.۵ ریشتر اندازه‌گیری شده بود، در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است که عمق نسبتاً کمی است.

رسانه‌های محلی گزارش دادند که دست کم یک نفر کشته شده است. شینهوا، خبرگزاری رسمی چین نوشت که هیچ آسیب بنیادی به خانه‌های این منطقه وارد نشده است.

این گزارش می‌افزاید: تیم‌های امدادی به مناطق آسیب دیده اعزام شده‌اند. شینهوا نوشته است به گفته برخی از ساکنان، این زمین لرزه‌ها در سراسر خلیج فارس نیز احساس شده است.

بر اساس این گزارش، مرکز ملی هواشناسی امارات در توئیتی اعلام کرد: این زمین لرزه در شمال و شرق امارات متحده عربی بدون هیچ خسارتی احساس شد.

شینهوا می‌افزاید: ایران دارای خطوط گسل زیادی است و در سال‌های اخیر متحمل چندین زلزله ویرانگر شده است.

بازتاب زلزله بندرعباس در رسانه‌های روسیه

رسانه‌های روسیه از جمله شبکه تلویزیونی راشاتودی روز گذشته در گزارشی به نقل از مرکز زلزله نگاری اروپا- مدیترانه اعلام کرد: زمین لرزه ساعت ۱۵:۸ به وقت مسکو احساس شده است و کانون زمین لرزه در عمق یکصد کیلومتری و در ۴۷ کیلومتری شمال غربی شهر بندر عباس قرار داشت.

رسانه روسی افزود: مراکز زلزله نگاری پیش‌تر از وقوع زمین لرزه ۵.۳ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در استرالیا خبر داده بودند.

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی با اشاره به اینکه دو زمین لرزه در جنوب ایران رخ داد نوشت: زمین لرزه دوم به بزرگی ۶.۳ ریشتر بود و کانون زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زیر زمین بود.

این رسانه افزود: کانون زلزله در ۶۲ کیلومتری شمال غربی شهر بندرعباس یا جمعیت ۳۵۲ هزار نفر بود.

خبرگزاری تاس، رادیو روسی گاواریت ماسکوا، خبرگزاری ریانووستی گزارش دادند: کانون زلزله در شمال غرب بندر عباس قرار داشت و گزارشی از شمار تلفات و خسارات احتمالی به دست نیامده است.

شماری از تارنمای روسی از جمله وستنی قفقاز، مویکا ۷۸، لایف رو و پایگاه اینترنتی هفته نامه روسی آرگیومنتی ایفاکتی، زمین لرزه جنوب ایران را پوشش خبری دادند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 557 views بار دسته بندی : جامعه تاريخ : 15 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.