خبرگزاری اصفهان 15 گوشی و تبلت چه تاثیری بر خواب کودک دارند؟ - اصفهان 15

خواب کودک بر رشد مغزی کودک تاثیر فراوانی دارد. امروزه بسیاری از پدر و مادرها برای فرزندان خود گوشی موبایل یا تبلت می خرند.

پیشنهاد ما خرید انواع لگو بازی هستش که میتونید تهیه کنید.

شاید شما هم دیده باشید که کودکان کم سن و سال به خوبی بلد هستند که چگونه با گوشی یا تبلت کار کنند.

 

اما براساس تحقیقات انجام شده این سرگرمی تکنولوژیک بر خواب کودک تاثیر مخربی گذاشته است. کودکان نوپایی که با گوشی موبایل یا تبلت بازی می کنند کمتر از هم سن و سال های خود می خوابند.

 

زمانی که مغز در حال رشد اولیه قرار دارد اختلال خواب بر عملکرد مغز و زندگی کودک تاثیر بدی خواهد گذاشت.

 

طبق گفته برخی کارشناسان طولانی شدن بازی کودکان با گوشی موبایل و یا تبلت سبب ایجاد اختلال در خواب کودک و عواقب جبران ناپذیری برای او خواهد شد.

 

در این مقاله از  ژپتویز قصد داریم ‌به برخی از عوارض های طولانی مدت ایجاد شده در کودک در اثر بازی با گوشی موبایل و تبلت اشاره کنیم.

عوارض طولانی مدت بازی کودکان با گوشی و تبلت

متاسفانه امروزه استفاده از گوشی موبایل و یا تبلت برای حواس پرتی یا مشغول نگه داشتن کودکان بسیار رایج شده است.

 

اختصاص دادن زمان زیاد به بازی کردن با گوشی موبایل و تبلت بر ساختار و عملکرد مغز تاثیرات مخربی خواهد داشت.

 

از عوارض بازی کردن با گوشی موبایل و یا تبلت می‌توان به چاقی، اختلال در خواب کودک و نوسانات خلقی اشاره کرد. از طرفی مغز کودکان با گذر زمان دچار تغییرات زیادی می شود.

 

بنابراین مدت زمان اضافی بازی کودکان با وسایل الکترونیکی برای آنها آسیب زننده خواهد بود. از دیگر عوارض های مخرب بازی کردن طولانی مدت با گوشی و تبلت می‌توان به کاهش موفقیت تحصیلی، مهارت های اجتماعی و حتی موقعیت شغلی اشاره کرد.

 

بنابراین توصیه ما به والدین این است که زمان استفاده کودکان از گوشی موبایل و یا تبلت را کنترل کنند.

خطرات گوشی موبایل و تبلت برای کودکان

تبلت و یا گوشی موبایل مانند هر ابزار دیگری ممکن است برای اهداف غلط استفاده شود. بچه ها از طریق این وسایل الکترونیکی می توانند تصاویر و متن های نامناسبی را با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

 

کودکان در سنین پایین می توانند به پورنوگرافی راه پیدا کنند و در روند تفکر آنها اختلال ایجاد شود. حتی تبادل تصویر از خود ممکن است زندگی کودک را برای مدت طولانی تحت تاثیر قرار دهد.

لگو بازی رو جزئی از اولوی هاتون قرار بدید.

اختلالات در خواب کودک

از عوارض استفاده طولانی مدت از گوشی موبایل و یا تبلت اختلال در خواب کودک است. کودکان به دلیل استفاده از این وسایل الکترونیکی تا دیر وقت بیدار می مانند.

کودکان بیشتر وقت خود را صرف بازی کردن و یا گذراندن در شبکه های اجتماعی می کنند. این امر سبب خستگی و بیقراری کودک خواهد شد.

 

همچنین در زندگی تحصیلی آنها اختلال ایجاد می‌کند. زیرا کودکان خواب آلود می‌شوند و در نتیجه تمرکز خود را برای یادگیری از دست می‌دهند.

ایجاد بیماری ها و مشکلات پزشکی

زمانی که کودک از تبلت و یا گوشی موبایل به مدت زمان طولانی استفاده کند فعالیت بدنی او کم خواهد شد. این امر خطر چاقی و سایر بیماری‌ها را در کودک افزایش می دهد.

 

از ایجاد بیماری ها می توان به دیابت، فشارخون بالا، آرتروز، سندروم حرکت تکراری، میگرن و کمردرد اشاره کرد.

 

جالب است بدانید که براساس مطالعات انجام شده احتمال ایجاد تومور در افرادی که به مدت زمان طولانی از تلفن همراه استفاده می کنند زیاد است.

 

شواهد نشان می‌دهند که تومورها به دلیل تشعشع تلفن همراه به وجود می‌آیند. بنابراین والدین بهتر است مدت زمان بازی کودک خود را با گوشی و تبلت محدود کنند.

چاقی

استفاده از تبلت و یا گوشی موبایل منجر به کم تحرکی و عدم فعالیت کودک می شود. از طرفی کم تحرکی با دیدن تبلیغات مربوط به غذاهای فست فود و پرکالری در چاقی کودکان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

کودکان سرشار از انرژی هستند و باید این انرژی خود را با دویدن، پریدن و تحرک تخلیه کنند.

 

زمانی که فعالیت بدنی کودکان کاهش پیدا کند و در یک گوشه بنشینند و بازی کنند دچار چاقی خواهند شد. این امر مشکلات سلامتی از قبیل بیماری‌های قلبی، دیابت و مشکلات مفصلی و اختلال در خواب کودک را به دنبال خواهد داشت.

مشکلات بینایی کودکان

یکی از عوارض های استفاده طولانی مدت از تبلت و یا گوشی موبایل این است که کودکان دچار مشکلات بینایی می‌شوند.

 

استفاده زیاد از وسایل الکترونیکی باعث خستگی و درد فوری چشم می‌شود، که با محدود کردن زمان استفاده از تبلت و گوشی می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

 

کاهش مهارت های اجتماعی کودک

زمانی که کودکان وقت بسیار زیادی را با گوشی موبایل و یا تبلت خود بگذراند مهارت‌های اجتماعی آنها کاهش پیدا خواهد کرد.

 

مهارت‌های اجتماعی شامل تعامل با دیگران و مهارت های افراد هست. بنابراین کاهش مهارت های اجتماعی در توانایی تعامل رودررو با دیگران و روابط سالم کودک تاثیر مخربی خواهد داشت.

 

در اینصورت کودک در آینده در پیدا کردن شغل، دوست، آداب و معاشرت ساده و ایجاد روابط عاطفی سالم به مشکل بر خواهد خورد.

کم خوابی از عوارض استفاده طولانی مدت از تبلت و گوشی موبایل

استفاده طولانی مدت از گوشی موبایل و تبلت برای همه گروه های سنی کمبود خواب را به دنبال خواهد داشت.

 

اما اختلال در خواب کودک ضررهای جبران ناپذیری را بر او وارد خواهد کرد. کودکان به دلیل رشد جسم و روان نسبت به بزرگسالان به خواب بیشتری نیاز دارند.

 

یک کودک به طور متوسط شبانه ۱۰ تا ۱۲ ساعت به خواب نیاز دارد تا بتواند به درستی رشد کند. تلفن های همراه و یا تبلت از صفحه نمایش خود نور آبی ساطع می کنند.

 

بدن با دریافت نور آبی مغز را بیدار نگه می دارد. در نتیجه خواب کودک کافی نخواهد بود. بنابراین کودکانی که دچار کمبود خواب می شوند از خلق و خوی دمدمی مزاجی برخوردار خواهند بود.

 

کم بودن ساعت خواب کودک سبب کاهش دقت و تمرکز کودک می شود. می توان گفت کافی بودن خواب کودک بر رفتارهای او تاثیر مثبتی خواهد داشت.

بروز پرخاشگری

معمولاً بازی های ویدیویی با خشونت همراه هستند. از طرفی کودکان به بازی هایی که از سلاح استفاده می کنند علاقه بیشتری دارند. هرچقدر خشونت بازی بیشتر باشد محبوبیت بازی در بین بچه ها بیشتر خواهد بود.

 

براساس مطالعات انجام شده کودکانی که زمان زیادی را صرف تماشای برنامه های خشن و یا بازی‌های ویدیویی می کنند در خانه و در مدرسه رفتار پرخاشگرانه ای از خود نشان می دهند.

 

تاثیر بازی کودکان با گوشی و تبلت بر عملکرد تحصیلی

زمانیکه کودک بیشتر زمان خود را صرف بازی کردن با گوشی موبایل و یا تبلت کند مطمئنا عملکرد تحصیلی مناسبی نخواهد داشت.

 

بسیاری از کودکان حتی تلفن همراه را با خود به مدرسه می برند یا پس از رسیدن به منزل زمان بسیار زیادی را صرف بازی با تبلت و یا گوشی موبایل می کنند. این امر سبب کاهش تمرکز کودک می شود که سبب پسرفت و افت عملکرد تحصیلی کودک خواهد شد.

 

تاثیرگذاری امواج موبایل و تبلت بر فعالیت مغز کودکان

براساس مطالعات انجام شده مغز انسان به تابش الکترومغناطیس حساسیت نشان می دهد.

 

تلفن های همراه از امواج الکترومغناطیسی برای انواع ارتباطات استفاده می کنند. از طرفی کودکان با استفاده از تلفن همراه در معرض این امواج قرار می گیرند.

 

والدین باید اطمینان حاصل کنند که کودک آنها فقط به برخی از برنامه ها و بازی هایی که مناسب سن آنها است دسترسی دارند.

روش های کاهش قرار گرفتن در معرض نور آبی

همانطور که در بالا اشاره کردیم خواب کودک بر سلامت روحی و جسمی آن بسیار موثر است. کافی بودن خواب کودک بسیار اهمیت دارد.

 

برای استفاده از موبایل و تبلت مقررات تعیین کنید:

یکی از روش های بسیار موثر تعیین مقررات خاص برای زمان استفاده از کودکان با گوشی و یا تبلت است.

 

شما باید به کودک خود هشدار دهید تا گوشی موبایل و تبلت خود را در ساعات مشخص خاموش کند. در این صورت کودک قبل از خواب با انجام فعالیت هایی از قبیل خواندن کتاب، بازی با پازل، نقاشی، رنگ آمیزی و … آرامش بیشتری پیدا خواهد کرد.

 

دور کردن گوشی و یا تبلت از محل خواب کودک:

دور نگه داشتن تلفن همراه و یا تبلت از اتاق خواب کودک سبب کاهش وسوسه استفاده کودک از این وسایل در شب خواهد شد. در این صورت کودک شما کمتر در معرض نور آبی قرار می گیرد.

 

استفاده از فیلترهای نور آبی:

با استفاده از عینک های مخصوص می توانید نور آبی را فیلتر کنید. البته برخی از دستگاه های الکترونیکی با دارا بودن گزینه حالت شب و یا حالت تاریک سبب کاهش نور آبی و صدمات آن به کودک می‌شود.

 

خرید اسباب بازی مورد علاقه کودک: یکی از راه های کاهش استفاده کودک از تلفن همراه و یا تبلت خریدن اسباب بازی مورد علاقه او است.

 

خرید اسباب بازی متناسب با سن کودک و مورد علاقه او بر رشد کودک تاثیر بسیار مفیدی خواهد داشت.

خرید اسباب بازی از فروشگاه  ژپتویز

همانطور که در بالا اشاره کردیم یکی از راه های کاهش استفاده از گوشی موبایل و تبلت خرید اسباب بازی و خرید عروسک برای کودکان است که به مقدار کافی قت آن ها را پر کند است؛ همچنین با انتخاب وعده های غذایی مفید سلامت کودکانتان را تضمین کنید و با شکم پر به خواب نروند.

 

شما با انتخاب فروشگاه اسباب بازی مناسب می توانید متناسب با سن کودک اسباب بازی خریداری کنید. کودک شما از طریق بازی کردن با اسباب بازی تمایل کمتری به استفاده از گوشی و یا تبلت خواهد داشت.

 

بهترین و معتبرترین فروشگاه جهت خرید اسباب بازی فروشگاه  ژپتویز است. شما با مراجعه به سایت  ژپتویز می توانید انواع مختلف اسباب بازی را مشاهده کنید.

 

شما با انتخاب فروشگاه اسباب بازی  ژپتویز می توانید محصول با کیفیت را با قیمت بسیار مناسبی خریداری کنید.

انواع لگو بازی در ژپتویز موجوده پس همین الان خریدت رو انجام بده

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 465 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 1 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.