خبرگزاری اصفهان 15 چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ - اصفهان 15

به گزارش اصفهان ۱۵، سردار سیدکمال هادیان‌فر در ششمین رزمایش ارتقای توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور که صبح امروز در شهرک آزمایش برگزار شد با اشاره به حادثه رخ داده در محور بهبهان، اظهار کرد: در همین حادثه بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. این چه خودرویی است که ما داریم. چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ چرا استانداردها رعایت نمی‌شود؟ دستگاه‌های مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند.

وی ادامه داد: در این حادثه من تأکید کردم که حتماً سهم دستگاه‌ها مشخص شود. نه اینکه فقط بگوییم راننده عامل حادثه بوده بلکه مشخص شود که تک تک دستگاه‌ها چه نقشی در این حادثه داشته‌اند.

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه افزود: با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت نباید وارد مه شد و قطعاً وقتی خودرویی با چنین سرعتی وارد مه شود معلوم است که تصادف رخ می‌دهد. وقتی در هنگام مه تصادفی رخ می‌دهد اولین اقدام خارج کردن خودرو از مسیر و پیاده کردن سرنشینان است و اینها مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

هادیان‌فر ادامه داد: در تصادفات اخیر شرایط زمستانی و ناپایداری جوی عامل بسیار مهمی بود. ما در این فصل شاهد این هستیم که در عرض کمتر از ۲۰ دقیقه شرایط کاملاً پایدار جوی به وضعیتی ناپایدار بدل می‌شود. البته ما ابلاغ کردیم که تمام همکاران ما در پلیس راه به محض مشاهده ناپایداری و مداخلات جوی مسیر را مسدود کنند و اجازه تردد ندهند؛ اما به هر حال در همین مدت زمان کم فاصله بین پایداری تا ناپایداری جوی نیز ممکن است ترددهایی رخ دهد. مانند آنچه که در بهبهان رخ داد و مسیری که به گفته شاهدان هیچ گاه در آن مه گرفتگی رخ نمی‌داد ناگهان غرق در مه شد.

وی درباره وظایف رانندگان در شرایط ناپایدار جوی نیز گفت: ما برابر ماده ۱۳۰ آئین‌نامه تصادفات رانندگی به صراحت داریم که در شرایط ناپایدار جوی و زمانی که دید راننده محدود می‌شود، راننده موظف است که در حریم امن جاده توقف کند تا زمانی که دید کافی ایجاد شود؛ اما همان طور که گفتم ما دیدیم که در حادثه بهبهان خودرویی با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت وارد مه گرفتگی شد.

عدم توجه به جلو بیشترین عامل مرگ و میر در تصادفات اخیر

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: در همین تصادفات اخیر عدم توجه به جلو بیشترین سهم را در علل وقوع حوادث به خود اختصاص داد، به طوری که ۳۲ درصد از تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو رخ داد. عدم توجه به جلو یعنی چه؟ یعنی یا راننده حواسش به تلفن همراه است یا در حالت خستگی و خواب آلودگی رانندگی کرده یا حواسش جای دیگری بوده که متأسفانه عمده این بی‌توجهی‌ها نیز به واژگونی وسیله نقلیه منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه در تصادفات رانندگی ۹۲ درصد علل وقوع مربوط به عوامل انسانی است، گفت: البته این به معنای بی توجهی به نقش دیگر دستگاه‌ها نیست. این ۹۲ درصد عددی است که کارشناسان مختلف در سراسر جهان آن را اعلام کردند اما به هر حال خودروساز، راه‌ها و سایر عوامل نیز در این خصوص مقصر هستند.

هادیان‌فر افزود: لازم است رانندگان توجه کافی را به رانندگی و در حین رانندگی داشته باشند. با سرعت مطمئنه یعنی سرعتی که هنگام وقوع خطر بتوانند وسیله را کنترل کنند، رانندگی کنند و البته خودروساز، راهداری و سایر عوامل نیز باید به وظایف خود عمل کنند. حتی دستگاه‌های فرهنگ‌ساز نیز باید به نقش و وظایف خود توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه پلیس، ناظم و ناظر بر ترافیک است، تصریح کرد: ما که نمی‌توانیم به ازای ۳۷ میلیون وسیله نقلیه ۳۷ میلیون نفر مأمور پلیس داشته باشیم تا به این موارد نظارت کنند، بنابراین نقش فرهنگ سازی در این موارد بسیار مهم است.

رئیس پلیس راهور ناجا شمار کشته شدگان ناوگان حمل و نقل عمومی را دو هزار و ۱۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: بیشترین این موارد مربوط به کامیون، تریلی و تانکرها است. ما از این رانندگان انتظار بیشتری داریم. این افراد راننده حرفه‌ای هستند. گواهی‌نامه پایه یک دارند و حتماً باید بیشتر از دیگر رانندگان با قوانین و مقررات آشنا بوده و البته مهارت بالایی نیز داشته باشند. واقعاً این سوال وجود دارد که چرا وقتی یک راننده تریلی خسته است به رانندگی ادامه می‌دهد؟

وی به حادثه تصادف تانکر در جاده سنندج نیز اشاره کرد و گفت: چرا راننده حرفه‌ای باید از جاده فرعی که از دید پلیس پنهان است تردد کند و نتیجه می‌شود حادثه‌ای که برای آن تانکر در جاده سنندج رخ داد. قطعاً ما با آن شرکت متخلف که علیرغم ممنوعیت تردد شبانه تانکرها و خودروهای حامل سوخت اجازه تردد شبانه را به این تانکر صادر کرده بود، برخورد می‌کنیم. قطعاً راننده اطلاع داشته که تردد شبانه تانکر سوخت ممنوع است که برای پنهان ماندن از دید پلیس از جاده فرعی تردد کرده و نتیجه‌اش وقوع آن حادثه‌ای شد که متأسفانه چهار نفر جان خود را از دست دادند و تانکر حامل مازوت واژگون شد.

وی ادامه داد: در حوادث مربوط به اتوبوس من با قوت می‌گویم که هر فردی که جان خود را از دست داده کمربند ایمنی نداشته و هر فردی که جانش حفظ شده حتماً کمربند ایمنی خود را بسته بود؛ اینها اهمیت کمربند ایمنی را نشان می‌دهد. ما هم تأکید کردیم که تمام شرکت‌های اتوبوسرانی موظف هستند قبل از حرکت اتوبوس بر معاینه فنی، سالم بودن کمربندها و ایمنی اتوبوس‌ها نظارت کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اقدامات و تسهیلات پلیس برای موتورسیکلت سواران گفت: ما تسهیلات زیادی را برای موتورسواران و حتی ترخیص موتورسیکلت‌های توقیفی در نظر گرفتیم. از طرف مقابل نیز انتظار داریم که این موتورسیکلت سواران که برابر آمارهای ما تا نزدیک به ۸۵ درصد آن‌ها برای تأمین معیشتشان با موتور کار می‌کنند قوانین و مقررات را رعایت کنند. به مسیر عابر پیاده تجاوز نکنند، خلاف جهت حرکت نکنند، وارد تونل‌های شهری نشوند و به قوانین احترام بگذارند. موتورسیکلت سواران عزیز باید بدانند که اگر در حال حرکت خلاف جهت و… حادثه‌ای برایشان رخ دهد بیمه هیچ خسارتی را به آنان پرداخت نخواهد کرد.

هادیان‌فر همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پلیس در ۲۳۳ هزار کیلومتر از راه‌های کشور و یک هزار و ۴۷ شهر به طور شبانه‌روزی فعال است، گفت: مأموران پلیس راهور در شرایط جوی مختلف و در تمام ساعات شبانه روز در مأموریت‌ها حاضر هستند و اقدامات زیادی را برای تأمین نظم در حوزه ترافیک انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه امروزه می‌توان تمام جمعیت کشور را کاربر ترافیک دانست، اظهار کرد: همه به نوعی کاربر ترافیک محسوب می‌شوند. ما ۳۷ میلیون وسیله نقلیه شامل خودرو و موتورسیکلت در کشور داریم. علاوه بر آن ۴۴ میلیون راننده نیز در کشور فعال هستند. دیگر افراد نیز یا سرنشین خودرو هستند یا عابر پیاده هستند. بنابراین می‌توان تمام شهروندان را کاربر ترافیک نامید.

رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: در همین راستا نیز معتقدم با توجه به اینکه یکی از شاخص‌های سنجش توسعه یافتگی در هر کشور فرهنگ رانندگی در آن کشور است از این رو تمام شهروندان نیز در ارتقای این فرهنگ نقش دارند و نظم و انضباط ترافیکی با مشارکت راننده، سرنشین و عابر پیاده تولید می‌شود.

هادیان‌فر به شمار کشته شدگان تصادفات رانندگی نیز پرداخت و گفت: ۳۲ درصد از قربانیان حوادث ترافیکی سرنشین هستند، ۲۵ درصد نیز راننده هستند، حدود ۲۴ درصد نیز موتورسیکلت سواران بوده و مابقی نیز شامل عابران پیاده می‌شود. ما امیدواریم که این آمار کاهش پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه پلیس ناظم و ناظر بر نظم و انضباط ترافیکی است، گفت: ما قوه قهریه هستیم و با اختیارات قانونی که داریم باید با افراد متخلف و حادثه ساز برخورد کنیم که این کار را انجام می‌دهیم، اما پلیس نقشی در عامل تصادفات ندارد.

تصادفات سومین عامل مرگ و میر در کشور

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه امروز تصادفات سومین عامل مرگ و میر است، گفت: خوشبختانه با اقدامات دولت محترم، بیماری کووید ۱۹ روزهای پایانی خود را طی می‌کند، اما می‌بینید که تصادفات همچنان وجود دارد. به طور متوسط روزانه ۳۵ تا ۴۷ نفر و حتی در بعضی از روزها تا ۶۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. این یعنی به طور میانگین در هر ساعت دو نفر در حوادث رانندگی کشته می‌شود.

هادیان‌فر ادامه داد: حالا ما به ازای هر مورد فوتی بین ۲۰ تا ۲۵ نفر نیز مجروح داریم که این عدد بسیار بزرگی است، به ویژه آنکه حدود ۱۰ درصد از این مجروحان برای همیشه دچار معلولیت می‌شوند.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در سال ۹۹ شاهد کاهش چشمگیر تصادفات بودیم، گفت: در سالی که گذشت شمار فوتی‌های حوادث رانندگی ۱۱.۵ درصد کاهش داشت. حدود ۶۱ هزار نفر کمتر مجروح شده و ۱۶۰۰ نفر نیز نسبت به سال ۹۸ کمتر جان خود را از دست دادند اما متأسفانه در سال ۱۴۰۰ ما شاهد افزایش شمار فوتی‌ها بودیم چرا که ترددهای ما نیز افزایشی ۱۲ درصدی داشت و از ۴.۳ میلیارد پیمایش به ۴.۹ میلیارد پیمایش رسید. در این شرایط متأسفانه تا به امروز ۱۱ هزار و ۱۴۷ نفر در تصادفات سال جاری جان خود را از دست داده‌اند و حدود ۲۶۱ هزار نفر نیز مجروح یا معلول شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه لازم است تمامی مسئولان و دستگاه‌ها نقش خود را در این زمینه ایفا کنند، گفت: مقام معظم رهبری نیز بارها نسبت به این موضوع تأکید داشتند و لازم است تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت صمت، وزارت راه، اورژانس، هلال احمر و راهداری نیز اقداماتی را انجام دهند که البته ما از جانفشانی‌ها و ازخودگذشتگی‌های این افراد تشکر می‌کنیم.

هادیان‌فر خسارت هر مورد فوتی در تصادفات رانندگی را معادل ۵.۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این خسارتی است که به ازای هر جان باخته به کشور وارد می‌شود. بیمه‌های ما سالانه ۲۸ هزار میلیارد تومان خسارات را بابت تصادفات پرداخت می‌کنند و علاوه بر آن خسارات معنوی جبران ناپذیری نیز به خانواده‌ها و افراد وارد می‌شود.

وی تأکید کرد: در همین راستا نیز لازم است صداوسیما و دیگر دستگاه‌های فرهنگ‌ساز، وزارت بهداشت، وزارت راه و در مجموع بیش از ۳۰ دستگاه که در زمینه تصادفات رانندگی دارای مسئولیت هستند همگی کمک کنند که این آمار کاهش پیدا کند.

رئیس پلیس راهور ناجا در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت سیزدهم دولت امید مردم باشد و مجلس، دولت و تمام دستگاه‌ها برای کاهش حوادث رانندگی و جان باختگان ناشی از آن به پلیس کمک کنند.

منبع: ایسنا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 429 views بار دسته بندی : جامعه تاريخ : 12 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.