خبرگزاری اصفهان 15 پروژه میدان امام علی(ع) اصفهان فرسایشی شده است/ نمی‌گذاریم اعتماد مردم خدشه‌دار شود - اصفهان 15

به گزارش خبرنگار اصفهان ۱۵، علی قاسم‌زاده صبح امروز _چهارشنبه ۱۰ آذر ماه_ در ادامه بازدیدهای خود از مناطق شهرداری با حضور در منطقه سه در جریان آخرین تحولات و معضلات منطقه قرار گرفت و اظهار کرد: شفافیت یکی از اصول مورد تاکید در مدیریت جدید شهری است، زیرا معتقد هستیم اگر پدیده‌ای دچار ابهام باشد، محل برداشت‌های شخصی می‌شود، اما اگر شفافیت‌های لازم در نظر گرفته شود، شاهد رشد و توسعه شهر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ابهام باعث ایجاد نگرانی می‌شود که این نگرانی‌ها اتفاقات بدی را نیز به دنبال دارد، افزود: بیشتر شکایات مردم در منطقه سه وجود توافقات یک‌طرفه است؛ هنگامی که با افراد توافقات انجام می‌شود، باید آن‌ها را در جریان کامل تمامی موضوعات قرار دهیم تا از اقدامات انجام شده باخبر باشند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: باید شهروندان را از تمامی توافقات آگاه کنیم؛ اگر می‌خواهیم به سمت شفافیت برویم باید به مباحث اولیه توجه شود تا شهروندان نیز از حق قانونی خود بهره‌مند ببرند.

وی با بیان اینکه شفافیت به معنای برملا کردن اطلاعات سازمانی نیست، ادامه داد: زمانی که شهروندان با شهرداری یک رابطه متقابل پیدا می‌کنند باید از تمامی مباحث پیش‌رو آگاه باشند تا به مدیریت شهری اعتماد پیدا کنند؛ اگر به موضوع شفافیت توجه کنیم، شهروندان نیز به مدیران شهری اعتماد خواهند کرد.

قاسم‌زاده با اشاره به ضرورت تسریع در اجرای پروژه‌های شهری تصریح کرد: مدیریت شهری اصفهان باید تمامی تلاش خود را انجام دهد تا پروژه‌های شهری با سرعت پیش برود.

شهردار اصفهان گفت: پروژه‌های بزرگی مانند میدان امام علی (ع) که در این منطقه وجود دارد فرسایشی شده و با مشکلات زیادی مواجه است، بنابراین مدیریت شهری باید تمرکز اصلی خود را بر روی پروژه‌های بزرگ شهری بگذارد تا بتواند مشکلات پیش رو آن‌ها را رفع و هرچه سریع‌تر این پروژه‌ها را به بهره‌برداری برساند.

قاسم زاده با بیان اینکه مردم فعالیت‌های شهری و شهرداری را داوری می‌کنند، اظهار کرد: باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا رضایت شهروندان را کسب کنیم؛ اگر در پروژه‌ها مانند گذشته تأخیر ایجاد شود، خسارت‌هایی را شاهد خواهیم بود؛ البته در این راستا کنترل پروژه در نظر گرفته شد تا بر اساس زمان‌بندی مشخص از پروژه‌ها بازدید شود که این کار فرسایشی بودن پروژه‌ها را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه وجود چنین مشکلاتی اعتماد مردم را خدشه‌دار می‌کند، خاطرنشان کرد: منطقه سه شهرداری اصفهان از پتانسیل بالایی برخوردار است و اگر شهرداری بتواند از ظرفیت‌های گردشگری دو منطقه یک و سه استفاده کند، می‌تواند بسیاری از نیازهای خود را رفع و به درآمد پایدار برسد.

مرمت و تبدیل ۳۰ خانه تاریخی به اقامتگاه و رستوران

حسین کارگر، مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان در ادامه این جلسه مساحت منطقه را ۱۱ هزار و ۴۸ هکتار و جمعیت منطقه را ۱۱۰ هزار و ۵۸۲ نفر عنوان کرد و گفت: منطقه سه یکی از مناطق اصلی و مرکزی شهر اصفهان محسوب می‌شود که در دل خود تاریخ شهر را در سه دوره پایتخت حکومتی دیلمیان، سلجوقیان و صفویان جای داده است، در این راستا آثار تاریخی فراوانی در منطقه سه وجود دارد که همه این ابنیه‌ها از مراکز مهم گردشگری شهر اصفهان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به وجود ۱۴ محله در منطقه سه شهرداری اصفهان افزود: مراکز اداری مانند استانداری، شهرداری اصفهان، دفتر امام جمعه و ولی فقیه، اداره کل آموزش و پرورش، مرکز انتقال خون ایران، صدا و سیما و دفتر کنسولگری روسیه ویژگی‌های خاصی را به این منطقه القا کرده است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با بیان اینکه مراکز اقتصادی و علمی از ویژگی‌های مهم این منطقه است، خاطرنشان کرد: همچنین وجود مراکز مذهبی مانند ۲۴۱ مسجد، ۱۰۸ هیئت مذهبی، ۱۵ امامزاده، پنج مقبره، ۱۷ حوزه علمیه و وجود ۸۰۰ شهید والا مقام از دیگر ویژگی‌های خاص این منطقه است.

کارگر با بیان اینکه ۲۶۳ هکتار بافت فرسوده در سطح منطقه وجود دارد، تصریح کرد: ۲۷ هزار باب مغازه تجاری در بازار اصفهان و ۲۹ هزار و ۶۳۱ باب مغازه تجاری در سطح منطقه وجود دارد؛ وجود این واحدهای تجاری این منطقه را متفاوت‌تر از دیگر مناطق کرده است؛ البته ۴۵۰ کارگاه یا مغازه که جز مشاغل مزاحم و خاص شناخته می‌شود در سطح منطقه وجود دارد.

وی اظهار کرد: در سطح منطقه حدود ۳۰ خانه تاریخی مرمت و تبدیل به اقامتگاه و یا رستوران شد؛ همچنین در منطقه سه شهرداری اصفهان حدود ۱۰۰ خانه تاریخی مخروبه وجود دارد که این مکان‌ها از پتانسیل‌های گردشگری محسوب می‌شود و به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیاز دارد.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با اشاره به فرصت‌های موجود در این منطقه گفت: با وجود مراکز گردشگری در سطح منطقه و وجود خانه‌های تاریخی، بهترین محیط سرمایه گذاری برای کاربری هتل‌ها و رستوران‌های سنتی فراهم شده است که باید به درستی از این فرصت‌ها استفاده کنیم؛ رویکرد و توجه مراجع تصمیم‌گیری به پایدار کردن درآمدهای شهرداری از دیگر فرصت‌های مهم منطقه است که باید به آن توجه شود.

کارگر تصریح کرد: منطقه سه با مساحت ۲۶۳ هکتار بیشترین بافت فرسوده را در بین مناطق ۱۵ گانه به خود اختصاص داده است، از این رو خدمت‌رسانی در برخی از گذرهای بافت فرسوده با وجود گلوگاه‌ها با مشکل مواجه است که اگر به این مباحث توجه نشود در آینده حوادث جبران ناپذیری را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: توجه نداشتن دستگاه مربوطه به ضرورت حفظ و نگهداری و تخریب فضاهای تاریخی، وابستگی درآمد شهرداری به درآمد ناپایدار و تراکم عبور و مرور در مرکز شهر و ایجاد آلودگی‌های محیط زیستی از جمله موضوعاتی است که منطقه سه را تهدید می‌کند.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با اشاره به نقاط ضعف موجود در منطقه خاطرنشان کرد: تعیین تکلیف پروژه‌های آماده بهره‌برداری، تعیین تکلیف ابنیه میراثی، شکایت‌های مردمی، رأی دیوان عدالت اداری در خصوص کسر پارکینگ، کمبود نیروی انسانی، طرح تفصیلی در گذرهای فرعی، وضعیت اسناد مالکیت، بلاتکلیفی گذر آقا نوراله نجفی و بازنگری نشدن بازار و پروژه میدان امام علی (ع) در سرای هشت از جمله نقاط ضعف اصلی منطقه به شمار می‌رود.

کارگر افزود: درآمد منطقه در سال ۹۹ حدود ۱۹۸ میلیارد تومان بود که این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۳۶۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسید که تا ۹ آذر ماه حدود ۴۰ درصد از این درآمد تحقق یافته است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های بهره‌برداری شده در سال ۹۹ اعتباری حدود دو هزار میلیارد ریال را به خود اختصاص داده است، گفت: تملک و اجرای حمام شاهزاده‌ها، اجرای فاز نخست حمام خسرو آقا، ساماندهی محور تاریخی و گردشگری دردشت، پروژه مشارکتی مجتمع تجاری اداری موقوفه شیخ علیخان (محسن)، مناسب سازی عبور معلولین، احداث سرویس بهداشتی در سطح منطقه، نصب دوربین‌های ترافیکی ثبت تخلف عبور از چراغ راهنمایی، تملک و آزادسازی تعریض گذر و گلوگاه‌های سطح منطقه و کلنگ زنی پروژه مشارکتی پارکینگ سنبلستان از پروژه‌های بهره‌برداری شده در سال ۹۹ است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه‌های بهره‌برداری شده در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: ساماندهی میدان امام حسین (ع)، ساماندهی چهارباغ عباسی، ساماندهی گذرهای منتهی به چهارباغ عباسی، مرمت و بازسازی موزه میدان امام علی (ع) (سرای خیار)، تملک میدان جلوخان امام علی (ع) و آغاز عملیات اجرایی مجتمع مشارکتی مسکونی تجاری خیابان مدرس از جمله این پروژه‌ها هستند.

کارگر افزود: همچنین ساماندهی بازار اصفهان (میدان تا میدان)، ساماندهی بازارچه نو شرقی، رنگرزها، کفاش‌ها و نجارها، عملیات زیرسازی و سنگفرش خیابان سپاه، احداث مجتمع تجاری و پارکینگ کمر زرین، احداث ایستگاه آتش نشانی چهارباغ پایین، ساماندهی میدان جلوخان امام علی (ع)، احداث مسیر و ایستگاه‌های بی‌آرتی و اصلاح فضایی و مرمت موزه هنرهای معاصر از جمله پروژه‌های عمرانی سال ۱۴۰۰ در سطح منطقه است.

وی اظهار کرد: ساماندهی پیاده‌روهای سطح منطقه، بازسازی کتابخانه مرکزی، زیرسازی و سنگفرش قسمت پایانی چهارباغ عباسی (سمت میدان انقلاب)، احداث منبع تأمین آب فضای سبز خیابان مدرس، عملیات ساماندهی مادی‌های منطقه، پروژه‌های محله دوستدار کودک، ساماندهی گذر آقا نورالله نجفی (سمت بازار)، ساماندهی پارک لت‌فر و ساماندهی مسیر گردشگری منطقه از دیگر پروژه‌های عمرانی این منطقه در سال جاری بوده است.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان ادامه داد: با توجه به کارشناسی‌هایی که در خصوص پروژه‌های محرک توسعه انجام گرفت، محله‌های دردشت (شهشان) و امامزاده اسماعیل به عنوان دو محله شاخص در منطقه سه تعیین شدند و برای آن‌ها پروژه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شد.

کارگر خاطرنشان کرد: راه اندازی دفتر بازآفرینی محله دردشت و شهشهان، احداث خانه کودک و نوجوان محله دردشت، احداث ورزشگاه ویژه بانوان و کودکان محله دردشت، احداث پارک دوستدار کودک محله دردشت، احداث گذر کمکی بازارچه دردشت، کف سازی و بدنه سازی محور دردشت و بهبود محیطی جنوب مسجد جامع و طرح محله گردشگری از اهم پروژه‌ها و فعالیت‌های در دست اقدام برای پروژه‌های طرح محله محور است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 519 views بار دسته بندی : کلانشهرها تاريخ : 2 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.