خبرگزاری اصفهان 15 سامانه‌های جوی اصفهان رطوبت ندارند - اصفهان 15

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار اصفهان ۱۵ با اشاره به آغاز وزش باد در استان اصفهان از امروز اظهار داشت: امروز سرعت وزش باد در شمال و غرب و شمال غرب استان اصفهان به ویژه در شهرستان‌های میمه، گلپایگان، خوانسار و نطنز تا ۷۰ کیلومتر پیش‌بینی شده است.

تندباد در شرق و غرب اصفهان می‌وزد

وی افزود: همچنین فردا در جنوب و شرق استان وزش باد و تندباد را داریم که در شهرستان‌های شرق استان از جمله خور و بیابانک، انارک، اردستان و نائین منجر به فعال شدن کانون‌های گرد و غبار محلی و اختلال در ترددهای جاده‌ای و کاهش میدان دید می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه هشدارهای لازم به شهرداری‌ها در خصوص تأمین ایمنی در شهرها در زمینه سازه‌ها، درختان و سقف‌های کاذب ارائه شده است، ابراز داشت: صعود به ارتفاعات تا دو روز آینده ممنوع است و دامداران باید به توصیه‌های انجام شده برای چرای دام در ارتفاعات توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه سامانه جوی فعال بر روی استان اصفهان فاقد رطوبت هستند و انرژی خود را به صورت باد تخلیه می‌کنند، اضافه کرد: از این رو در نیمه اول فروردین مناطق غرب و شرق استان وزش باد و گرد و غبار محلی پیش بینی شده است.

شیشه فروش با بیان اینکه با تغییرات جوی فصل بهار بارش‌های مقطعی را پیش بینی کرده‌ایم، ادامه داد: در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

خیزش گرد و غبار عربستان و عراق در اصفهان

وی با بیان اینکه طی دو روز گذشته خیزش گرد و غبار بیابان‌های عربستان و عراق را در استان اصفهان داشتیم، گفت: این امر منجر به افزایش شاخص کیفی هوا تا ۱۷۵ و ایجاد شرایط ناسالم هوا برای عموم شهروندان شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه این خیزش گرد و غبار از بیابان‌های عربستان و عراق پس از هشت سال اتفاق افتاده است، ادامه داد: باید توجه داشت که فعالیت جوی منجر به بهبود کیفیت هوا شده و هوا در حالت پایدار نیست.

وی گفت: تغییرات جوی مانع استمرار گرد و غبار می‌شود هر چند استان اصفهان از سه وجه کانون‌های گرد و غبار داخلی در ۱۶ کانون، کانون‌های گرد و غبار استان‌های مجاور از جمله سمنان، قم، یزد و خراسان جنوبی و بیابان‌های خارجی تاثیرپذیر است.

وجود یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار در استان اصفهان

شیشه فروش با بیان اینکه یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار در استان اصفهان وجود دارد، تصریح کرد: این کانون‌ها از درجه یک تا سه درجه بندی شده است.

وی ادامه داد: طی‌سال‌های گذشته ۳۰۷ هزار هکتار عملیات مقابله با بیایان‌زایی انجام شده و در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز ۴۳ پروژه در حوزه بیابان با ۲۸ میلیارد تومان اعتبار اجرایی شد که دو هزار هکتار نهالکاری، سه هزار و ۲۰۰ هکتار مدیریت روان‌آب‌ها و هفت هزار هکتار جنگل دست کاشت در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۶۰۰ کیلومتر بادشکن زنده در مزارع استان اصفهان انجام شده است، تصریح کرد: باید سالانه ۱۶ هزار هکتار بیابان‌زدایی در استان اصفهان انجام شود.

وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که اقدامات بیابان‌زدایی در اصفهان در صورتی تأثیرگذار است که در دیگر استان‌ها نیز همزمان این اقدامات صورت پذیرد و سازمان جنگل‌ها به این امر توجه داشته باشد.

نیاز به اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی برای مهار گرد و غبار در سال ۱۴۰۰

شیشه فروش با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای مهار کانون‌های گرد و غبار استان اصفهان در سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: مالچ پاشی، اجرای طرح‌های نهالکاری و … از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه از اول مهر تاکنون ۱۱۴ میلیمتر بارندگی در استان اصفهان گزارش شده است، ابراز داشت: این میزان بارش نسبت به بلند مدت ۱۴ درصد کاهش داشته است و سهم بارندگی شهر اصفهان نیز ۷۸ میلیمتر بوده است.

کد خبر ۵۱۷۲۵۱۹

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 513 views بار دسته بندی : اصفهان تاريخ : 14 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها