خبرگزاری اصفهان 15 ذخیره‌گاه‌ جنگلی اصفهان به ۹۵۵۰ هکتار رسید/غنی‌سازی جنگل‌های بلوط - اصفهان 15

مرتضی برزو زاده در گفت وگو با خبرنگار اصفهان ۱۵ با اشاره به اهمیت حفاظت از جنگل‌ها، اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی اصفهان اجرای طرح‌های حفاظت، احیا، توسعه و پیشگیری کننده از قطع جنگل‌ها را در دستور کار دارد که یکی از این پروژه‌ها حفاظت از ذخیره‌گاه‌های جنگلی است.

وی به وجود ۸۱۰۰ هکتار ذخیره‌گاه جنگلی در سطح استان اصفهان اشاره کرد و افزود: با ایجاد ۱۴۵۰ هکتار ذخیره‌گاه جنگلی در سال ۹۹ مساحت آن به ۹۵۵۰ هکتار رسید.

رئیس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خاطرنشان کرد: ذخیره‌گاه‌های جنگلی به لحاظ وجود گونه‌های ژنتیکی و گونه‌های در حال انقراض اهمیت بسیار زیادی دارد و در قانون نیز بر حفظ و حمایت از گونه‌های ذخیره‌گاهی تاکید شده است؛ از این رو اطراف آن‌ها نیز برای جلوگیری از ورود دام و انسان حصار کشی شده و تنها پروژه‌های مطالعاتی بر گونه‌های جنگلی انجام می‌شود.

غنی سازی جنگل‌های بلوط اصفهان

برزو زاده ادامه داد: غنی سازی جنگل‌ها به ویژه جنگل‌های بلوط شهرستان فریدونشهر برای حفاظت از تاج پوشش جنگلی هم اکنون در حال اجرا است به افزایش تاج پوشش جنگل‌های بلوط کمک می‌کند؛ تاج پوشش جنگل‌های غرب و جنوب اصفهان اکنون بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

وی به پروژه توسعه و حفاظت عرصه‌های جنگلی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۹ حدود ۵۵۰ هکتار عملیات توسعه جنگل در استان اصفهان اجرا شد و با اجرای طرح مراقبت و نگهداری از جنگلکاری سنواتی و قرق این عرصه‌ها از ورود دام جلوگیری می‌شود.

سوخت‌رسانی رایگان به روستاییان جنگل نشین برای جلوگیری از قطع درختان

رئیس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ابراز داشت: این سازمان طرح سوخت رسانی با توزیع سیلندر گاز در مناطق جنوب و جنوب غرب را در راستای طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس انجام داده در حالی که سوخت‌رسانی از وظایف وزارت نفت است اما به دلیل کوتاهی آنها در این امر، اداره کل منابع طبیعی سوخت این مناطق را تأمین می‌کند که اهالی آنها برای گرمایش، پخت و پز و بهداشت مجبور به قطع درختان نباشند.

برزو زاده با بیان اینکه استان اصفهان در توزیع آبگرمکن‌های خورشیدی در مناطق جنگلی پیشرو بوده است، افزود: تنور گازی و آبگرمکن‌های خورشیدی رایگان به روستاییان جنگل نشین داد شد که این آبگرمکن‌ها سازگار با محیط زیست بوده و بر حفظ و حمایت از جنگل‌های بلوط تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه سطح جنگل‌های طبیعی استان ۶۵ هزار هکتار است، گفت: تاکنون ۴۴ هزار هکتار نیز جنگل ایجاد کردیم که این جدا از ۳۰۰ هزار هکتار جنگل‌های بیابانی و تاغزارهاست که با هدف مقابله با بیابان زایی و کنترل ریزگردها در مناطق شرق و شمال استان گسترده شده است.

رئیس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اظهار داشت: قطع درخت در جنگل‌های طبیعی استان کمتر از یک درصد است و بیشتر محموله‌های چوب و زغال بلوط قاچاق که در اصفهان توقیف می‌شود از استان‌های زاگرسی همجوار مانند کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و لرستان است.

درخت مامن و پناهگاه حیات وحش است

برزو زاده در ادامه به اهمیت حفظ جنگل‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: هر اکوسیستمی یک شاخصه دارد و برای پایداری آن باید حتماً گیاهان مولد و تولیدکنندگان آن فعال باشند، درخت از مهمترین گیاهان در جنگل‌ها هستند زیرا پایداری بیشتری دارند و اکسیژن زیادی تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: یک درخت پناهگاه حیات وحش پستانداران، خزندگان، پرندگان است و جانداران آشیانه سازی می‌کنند و غذای آنها در جنگل تأمین می‌شود؛ وجود درخت و جنگل از هر لحاظ می‌تواند یک اکوسیستم را به پایداری برساند که انسان هم جزئی از آن است.

خدمات رایگان جنگل‌ها به انسان

برزو زاده افزود: جنگل‌ها شش‌های تنفسی کره زمین به شمار می‌روند و در مقیاس کوچک‌تر در ایران و استان اصفهان در مناطقی که درخت جنگلی وجود دارد، این‌ها بدون آبیاری و مراقبت‌هایی که امروز برای نگهداری فضای سبز شهرها انجام می‌شود، بدون هیچ هزینه‌ای به ما خدمات می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: شهر اصفهان حدود ۳۵۰۰ هکتار فضای سبز دارد در حالی که مساحت جنگل‌های طبیعی استان به ۶۵ هزار هکتار می‌رسد اما هزینه یک سال مراقبت از فضای سبز شهری شاید بیش از صدسال مراقبت از جنگل‌های طبیعی باشد؛ جنگل‌های طبیعی به انسان‌ها رایگان خدمات اکوسیستمی می‌دهند.

رئیس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: تولید اکسیژن و ترسیب کربن از جمله خدمات جنگل‌ها است زیرا اگر کربن co2 افزایش یابد، تشدید گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین را به دنبال دارد که در نهایت به انقراض گونه‌ها منجر می‌شود و انسان آخرین موجود این چرخه است.

تشکیل یک کیلو خاک قابل زراعت ۳۰۰ سال زمان می‌برد

برزو زاده با اشاره به اینکه درختان و جنگل‌ها از فرسایش خاک جلوگیری می‌کنند، ادامه داد: برای تشکیل یک سانتی‌متر خاک قابل زراعت حدود ۳۰۰ سال زمان نیاز است.

وی با بیان اینکه بسیاری از گونه‌های گیاهان جنگلی ارزش دارویی دارد، افزود: بیش از ۴۵ گونه جنگلی در استان اصفهان وجود دارد و تنوع زیستی ارزشمندی در این جنگل‌ها قابل مشاهده است که کارکردهای گوناگونی دارند.

جنگل‌های اصفهان تنوع زیستی و ژنی بالایی دارد

رئیس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اظهار داشت: جنگل‌ها به ایجاد و حفاظت از تنوع زیستی و ارزش‌های ژنتیکی کمک می‌کند؛ امروزه تجارت ژن یک تجارت سودآور و مهم است و تنوع ژنی که در جنگل‌ها و گونه‌های جنگلی وجود دارد بسیار قابل توجه است، برای مثال از ژن گونه جنگلی مقاوم به آفات می‌توان در زراعت از آن بهره برد.

برزو زاده با بیان اینکه جنگل‌های استان اصفهان حفاظتی است، گفت: جنگل‌های شمال کشور تجاری است و وقتی عمر زیستی درختی به پایان می‌رسد از چوب آن استفاده می‌کنند.‌

وی خاطرنشان کرد: فائو ۱۷ کارکرد برای جنگل‌ها تشخیص داده است که همه ارزش‌های غیر بازاری جنگل است مانند تولید اکسیژن و ترسیب کربن و … که این‌ها با عدد و رقم قابل ارزش گذاری نیست اما ارزش‌های بازاری جنگل‌ها محصولاتی مانند میوه، برگ دارویی یا چوب است که مستقیم برای آنها پول پرداخت می‌شود.

کد خبر ۵۱۷۳۷۱۸

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 161 views بار دسته بندی : اصفهان تاريخ : 13 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.