خبرگزاری اصفهان 15 تغییرات اقلیمی ۸۰۰ میلیارد تومان به کشاورزی اصفهان خسارت زد - اصفهان 15

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار اصفهان ۱۵ اظهار داشت: خسارت ناشی از تغییرات اقلیمی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان از جمله خشکسالی، سیل، سرمازدگی، توفان، آتش سوزی در مراتع، آفات نباتی و امراض دام و طیور در سال گذشته بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

وی با اشاره به برگزاری دومین نشست کارگروه سازگاری با تغییرات اقلیمی استان، افزود: شرایط کم بارشی، بالا رفتن میانگین دما و افزایش تبخیر، کاهش پوشش برف در مناطق کوهستانی و از بین رفتن رطوبت خاک در سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ تشدید شده است و بررسی در یک دوره ۱۰ ساله منتهی به اسفندماه سال گذشته بیانگر افزایش درجات خشکسالی در تمام نقاط استان بوده به طوری که هم اکنون ۸۰ درصد از مساحت آن درگیر خشکسالی و کم آبی است.

توفان فروردین سال جاری ۲۱۸ میلیارد تومان خسارت برجا گذاشت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه بر اثر تشکیل الگوهای نامناسب و نبود رطوبت کافی در سامانه‌های جوی در پاییز و زمستان سال گذشته و فروردین امسال کم بارشی استان را در برگرفت، خاطرنشان کرد: انرژی این امواج ناپایدار در فروردین ماه به صورت وزش باد شدید و توفان تخلیه شد که حدود ۲۱۸ میلیارد تومان به تأسیسات گلخانه‌ای و کشاورزی استان خسارت زد و سبب فعال شدن کانون‌های جدید گرد و غبار شد.

شیشه فروش با اشاره به اینکه ۳۲ درصد از مساحت استان اصفهانی بیابان و شنزار است، ابراز داشت: خشکی زاینده‌رود، خشکی هوا و کاهش بارندگی در سال جاری سبب تشکیل کانون‌های جدید گرد و غبار شده است در حالی که وسعت این کانون‌ها در مساحتی حدود یک میلیون و پانصد هزار هکتار گسترده شده و خسارت ریالی این کانون‌های فرسایش بادی به تأسیسات زیستی، منابع آبی، راه‌ها، کشاورزی و مناطق مسکونی اصفهان در سال گذشته حدود ۱۲۸ میلیارد تومان برآورد شده است.

خشکسالی، فرونشست و گرد و غبار اصفهان چالش ملی است

وی با بیان اینکه خشکسالی، گرد و غبار و فرونشست زمین به موضوع ملی در استان تبدیل شده است، گفت: در نامه‌ای از وزارت نیرو درخواست کردیم نسبت به احیای رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی به منظور جلوگیری از خشکی و تشدید آثار گرد و غبار اقدام کند و با اجرای مصوبات شورای عالی جلوی بارگذاری‌های بیش از حد در این حوضه را بگیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه تالاب بین المللی گاوخونی هم اکنون چهار درصد رطوبت دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این تالاب در کنوانسیون رامسر ثبت شده و در لیست تالاب‌های مشمول قانون حفاظت قرار دارد انتظار داریم سازمان محیط زیست کشور مانند دریاچه ارومیه برای احیای گاوخونی نیز اقدام کند از تبدیل شدن این منطقه به کانون بحران گرد و غبار جلوگیری کند.

شیشه فروش تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیاز است اعتباراتی بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و مقابله با بیابانزایی به اصفهان اختصاص دهد زیرا این طرح‌ها برای جلوگیری از افزایش کانون‌های فرسایش بادی، حفظ منابع آب زیرزمینی، جلوگیری از سیل و حفاظت از جاده‌ها باید در ۵۰۰ هزار هکتار از مساحت استان اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه رویشگاه‌های استان سال گذشته به دلیل فقر پوشش گیاهی، کمبود بارش، خشکی هوا و افزایش دما حریق می‌شد، خاطرنشان کرد: ۱۰۵ مورد آتش‌سوزی در ۵۶۸ هکتار از مراتع و جنگل‌های اصفهان سال گذشته رخ داد که ۴۳۰ هکتار مرتع و ۱۳۸ هکتار جنگل طعمه حریق شد.

کمیته ویژه پیشگیری و کنترل کم آبی در ادارات اصفهان تشکیل می‌شود

شیشه فروش با اشاره به آماده‌باش استان برای کنترل و اطفا به هنگام آتش‌سوزی احتمالی مراتع در ماه‌های پیش رو، افزود: یگان حفاظت منابع طبیعی با آموزش جوامع محلی در این زمینه اقدام کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین درباره تمهیدات کمیته سازگاری با کم آبی برای ماه‌های پیش رو، ابراز داشت: با توجه به کاهش منابع آبی بنا به تصمیم کارگروه سازگاری با تغییرات اقلیمی، کمیته ویژه پیشگیری و کنترل کم آبی در همه ادارات تشکیل می‌شود.

وی فرهنگسازی و اطلاع رسانی درباره مصرف بهینه آب در بخش فضای سبز، شرب و صنعت را ضروری دانست و گفت: استفاده از خنک کننده مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی، تعویض پوشال کولرهای آبی، جانمایی کولر در محلی که کمتر در معرض تابش نور خورشید است یا ایجاد سایبان، استفاده از تجهیزات کاهنده آب، تعویض قطعات فرسوده و جلوگیری از نشتی آب و پرهیز از شست‌وشوی معابر خودروهای ادارات با آب شرب از الزاماتی است که در دستورالعملی به دستگاه‌های استان ابلاغ شده است.

کد خبر ۵۱۹۹۶۰۲

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 484 views بار دسته بندی : اصفهان تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها